Ak bol vlajkovou loďou automobilky Škoda na automobilovej výstave vo Frankfurte SUV model Karoq, tak na tej v Ženeve je to rozhodne mestský SUV koncept Vision X. Dá sa to bez problémov spozorovať podľa toho, kde je zhŕknutých v rámci výstavných priestorov Škody najviac ľudí.
Príchod konceptu Vision X bol ohlásený výrobcom len nedávno a teraz sa na neho môžeme pozerať v Ženeve. Ostro rezané hrany exteriéru i interiéru navodzujú futuristický dojem. Z neho je možné cítiť, aké trendy v oblasti dizajnu i funkčnosti v budúcnosti automobilka očakáva.
Ako už samotné vedenie Škody potvrdilo, medzi konceptom a konečným produktom je pomerne veľký rozdiel. Jedno je však isté. Český výrobca sa chystá na zaradenie do portfólia najmenšie SUV, čím skompletizuje po boku s Karoqom a Kodiaqom celý segment.
„Koncepčnou štúdiou Škoda Vision X, ktorá sa vyznačuje emocionálnym dizajnom, moderným pohonom a plnou konektivitou, predstavujeme našu víziu moderného mestského crossoveru. Dizajn karosérie ponúka konkrétny pohľad na tretieho člena úspešnej rodiny automobilov SUV. S jeho pomocou nadchneme v budúcnosti pre značku ŠKODA ešte viac zákazníkov,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier.
Lacno k nižším emisiám
Zaujímavosťou je už len samotný pohon vozidla. Ten musí byť z hľadiska pohľadu do budúcnosti riešený s dôrazom na oveľa nižší objem emisií, ktoré neustále tlačí nadol Brusel. Nakoľko je vývoj elektromobilov nákladný, automobilky prichádzajú aj s lacnejšou a jednoduchšou alternatívou, čím je stlačený zemný plyn.
Vision X však zašiel ešte ďalej a kombinuje pohon na benzín, plyn i elektrinu. Spaľovací motor je agregát 1,5 TSI G-TEC. Ide o štvorvalec, preplňovaný turbodúchadlom, vyvinutý špeciálne kvôli schopnosti spaľovať zemný plyn.
Zatiaľ čo prednú nápravu poháňa spaľovací motor, o zadnú nápravu sa stará elektromotor, vďaka čomu ide o štvorkolku. Elektromotor sa zapína len pri rozjazde a mimo spevnených ciest.
Kapacita batérie by dokázala auto s čisto elektrickým motorom poháňať dva kilometre. Elektromotor sa však zapája len v prípade, ak je to potrebné.
Zrýchlenie vozidla z nuly na sto podľa tvorcov trvá 9,3 sekundy a maximálna rýchlosť vozidla by mala byť na úrovni 200 kilometrov za hodinu.
Mestský crossover
Dizajn modelu je síce v istých oblastiach futuristický, no zároveň sa nápadne podobá na svojich väčších bratov. Štúdia Vsion X je 4225 milimetrov dlhá, 1807 široká a 1537 vysoká. Rázvor kolies presahuje 2,6 metra. Batožinový priestor má objem 380 litrov. Vozidlo pôsobí robustne. Tomu napomáhajú aj 20-palcové hliníkové kolesá.
Model disponuje aj najnovšími funkciami infotainmentu a konektivity. Tie dokážu naviesť vodiča k voľnému parkovaciemu miestu, ponúkajú vozidlo na prenájom v čase, keď nie je využité, ako aj možnosti spolujazdy.
Zelenších modelov bude viac
Vďaka kombinovanému pohonu Vision X produkuje na jeden kilometer 89 gramov oxidu uhličitého. Aktuálne sú emisné limity nastavené Úniou na úrovni 130 gramov na kilometer a podľa noriem sa budú ešte znižovať.
S tým ráta už každý výrobca. Konkrétne Škoda už v budúcom roku predstaví model Superb s pohonom plug-in-hybrid. Okrem toho by mala Mladá Boleslav už v budúcom roku začať s výrobou elektrických modelov aj pre koncernové sestry.
V roku 2020 by sme sa zas mali dočkať čistého elektromobilu z českej dielne. Navyše značka do roku 2025 plánuje hybridné a elektrické pohony rozšíriť do každého segmentu.