Auto stojace na úplne novej technike, ktorú zdieľa so svojím koncernovým dvojčaťom Hyundaiom i30, priváža nové technológie a motory.
Kórejská značka pevne usadená v Európe predstaví okrem "krátkej" hatchbackovej päťdverovej verzie tiež kombík, ktorý je na slovenskom či českom trhu pre Ceed kľúčový. Trojdverové prevedenie už podľa všetkého nedorazí, avšak vzhľadom k tomu, že Hyundai predstavil ako tretiu karosársku verziu svojho modelu i30 päťdverový fastback so splývavou zadnou časťou, je možné, že aj Kia chystá ďalšie prevedenie Ceed.
"Nový model taktiež upravuje názov – Cee´d sa mení na Ceed," upozorňuje Katarína Jouglíčková z českého zastúpenia značky na nový prepis mena bez apostrofu. Ceed má byť skratkou pre výraz "Community of Europe, with European Design", teda niečo ako "pre európsku verejnosť s európskym dizajnom".
Kia zdôrazňuje, že Ceed tretej generácie je opäť vyvinutý s ohľadom na chute Európanov, rovnako ako predchodcovia sa bude vyrábať v slovenskej fabrike spoločne s modelmi Kia Sportage a Kia Venga. Vývoj prebiehal pod taktovkou centra automobilky vo Frankfurte nad Mohanom. "Je to najeurópskejšia Kia," zhŕňa Artur Martins, viceprezident európskej Kie.
Tvár jej dal Gregory Guillaume, európsky šéf dizajnu, pod dohľadom legendárneho Petra Schreyera, prezidenta pre dizajn a vedúceho návrhára koncernu Hyundai Kia, ktorý stojí za úspechmi značky, pretože dal Kiám európsku tvár. Nová Kia Ceed dorazí v krátkej hatchbackovej verzii na slovenský trh v polovici tohto roka. Výroba bude v Žiline štartovať v máji.
Rovnako dlhá, no širšia a nižšia
Nový model Ceed má byť v porovnaní s predchodcom širšia a nižšia, s dlhším zadným previsom, kabínou posunutou viac dozadu a opticky pretiahnutou kapotou. S metrom v ruke to je presne dvojcentimetrový nárast šírky (teraz 1 800 milimetrov) a strecha je o 23 milimetrov nižšia (teraz 1 447 milimetrov).
Auto stojí aj na novej podvozkovej platforme, rázvor však zostal rovnaký (2 650 milimetrov), predný previs sa skrátil o 20 milimetrov (na 880 milimetrov) a zadný previs predĺžil o 20 milimetrov (teraz 780 milimetrov), takže dĺžka 4,3 metra je rovnaká. Kufor hatchbacku sa nafúkol na 395 litrov, batožinový priestor kombíka uvidíme až za necelý mesiac v Ženeve.
Zaoblené hrany predchodcu boli nahradené ostrými linkami, tvár autu dávajú tradičné ozdoby Kie, najvýraznejšia je "tigria" maska chladiča.
"Zadná registračná značka sa presunula z nárazníka na veko kufra," všíma si Artur Martins a pripomína špecialitu v podobe zadného denného svietenia. V lampách koncových svetiel budú novému Ceed aj za dňa žiariť LED-kové segmenty rovnako ako vpredu. Je to bezpečnostný prvok, často sa totiž dnes stáva, že vodiči idú aj za zhoršených svetelných podmienok sao zhasnutými svetlami a svietia iba prednými svetlometmi denného svietenia.
Základné prevedenie dostane 15-palcové plechové disky, vrcholom budú 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin v dvojfarebnom prevedení s brúsenými povrchmi.
"Jazdné správanie a charakter nového modelu bol odladený tak, aby Ceed svojou dynamikou a zapojením vodiča prekonal svojho predchodcu." To sú klasické marketingové frázy tlačových správ. Je však potrebné pripomenúť, že kórejský koncern má teraz vo svojich radoch klenot v podobe Alberta Biermanna, geniálneho podvozkára, ktorý po desiatkach rokov v BMW (ladil už pretekárske okruhové špeciály v 80. rokoch a nakoniec viedol celú športovú divíziu M) utiekol ku Kórejcom, ktorí ho nechávajú voľnejšie dýchať.
Biermann je síce navonok zviazaný hlavne so značkou Hyundai (kde náramne vyšľachtil ostrú verziu modelu i30 N), je však verejným tajomstvom, že rád poradí aj ostatným. Parádne už naučil jazdiť veľký športový sedan Kia Stinger, dá sa teda čakať, že dohliadol aj na podvozkárov modelu Ceed. Auto si zachováva koncept konštrukcie náprav predchodcu: vpredu typ McPhersonn, vzadu viacprvkové zavesenie.
Pod kapotu bude na výber z troch benzínových motorov a dvoch turbodieselov. Základom bude atmosférický štvorvalec s objemom 1,4 litra MPi s viacbodovým vstrekovaním a s výkonom 100 koní. Ťažiskom ponuky bude modernizovaný litrový preplňovaný trojvalec T-GDi s výkonom 120 koní. O dvadsať koní viac ponúkne štvorvalec 1,4 T-GDi. Tento nový agregát "Kappa" s objemom 1,4 litra T-GDi, nahrádza atmosférickú 1,6-ku predchodcu.
"Pre nový Ceed bude ďalej k dispozícii celkom nový naftový motor Kia U3. Nová jednotka s objemom 1,6 litra CRDi, navrhnutá v súlade s prísnejšími emisnými limitmi podľa najnovšej normy Euro 6d TEMP, využíva aktívny systém selektívnej katalytickej redukcie k výraznému zníženiu objemu škodlivých emisií," popisuje Kateřina Jouglíčková . Motor bude k dispozícii v dvoch výkonových variantoch so 115 alebo 136 koňmi, krútiaci moment je v oboch prípadoch 280 Nm.
Všetky motory budú mať v základnej konfigurácii šesťstupňovú manuálnu prevodovku; pre motory 1,4 T-GDi a 1,6 lCRDi bude za príplatok k dispozícii aj sedemstupňová dvojspojková prevodovka.
Ako velí doba, musel nový Ceed dostať nové moderné komunikačné, komfortné a asistenčné technológie. "Palubný infotainment môže zahŕňať buď audiosystém s dotykovým displejom o veľkosti päť alebo sedem palcov, alebo audiosystém s navigáciou a dotykovým displejom o veľkosti osem palcov," konštatuje Jouglíčková.
V základnej výbave bude pripojenie pre inteligentné telefóny cez Bluetooth, automatické svetlomety, LED denné svietenie a systém bezkľúčového vstupu. V štandardnom vybavení je aj sedem airbagov, systém rozpoznávania únavy vodiča, systém pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu a prediktívne varovanie pred čelnou zrážkou s asistentom pre zamedzenie čelným kolíziám.
Nový Ceed dostane tiež možnosť voľby jazdných režimov (režimy Normal a Sport), upravujúce účinok posilňovača riadenia a odozvy motora na zošliapnutie plynového pedálu. V režime Sport sa zostruje odozva škrtiacej klapky, zlepšujú parametre akcelerácie a upravuje sa charakter riadenia s tuhšou spätnou väzbou a presnejšími reakciami.
Za príplatok bude napríklad vyhrievanie (rozmrazovanie) čelného skla, bezdrôtové nabíjanie telefónov či vyhrievané a odvetrávané predné a zadné sedadlá. Na želanie sú k dispozícii aj full LED svetlomety, adaptívny tempomat, strážca mŕtvych uhlov alebo systém monitorovania premávky za vozidlom.
Nový Ceed dostane ako prvá Kia predávaná v Európe technológiu sledovania vozidla v jazdnom pruhu. "Tá sleduje vpredu idúce vozidlá a rozpoznáva voľné medzery v susedných pruhoch pre bezpečnejší a rýchlejší postup vpred v hustej premávke. Systém rozpoznáva vodorovné dopravné značenie pre udržiavanie vozidla v danom pruhu na rýchlostnej komunikácii a zároveň ovláda zrýchľovanie, brzdenie a riadenie podľa kolóny vozidiel vpredu. Technológia pri rýchlosti od nula do 130 kilometrov za hodinu udržuje pomocou externých senzorov bezpečný odstup od vozidla vpredu, "opisuje Jouglíčková. Táto technológia má umožniť čiastočne autonómne jazdu.
Najdôležitejšie kia pre Európu
"Od decembra 2006, kedy Kia začala produkciu prvej generácie modelu Cee´d vo svojom závode v Žiline, bolo vyrobených cez 1,28 milióna týchto vozidiel," uvádza Jouglíčková. "Od štartu produkcie druhej generácie v roku 2012 sa vyrobilo vyše 640-tisíc týchto vozidiel."
V roku 2017 tvorila kategória Cee´d (automobilový segment C - nižšia stredná trieda) 22 percent celkových európskych predajov vozidiel, pričom v rámci objemu tento segment stabilne patrí medzi dva najvýznamnejšie. Končiaci model Cee´d v roku 2017 predstavoval 16 percent európskych predajov značky Kia a už od svojho uvedenia v roku 2012 sa stabilne radí (spoločne s modelom Sportage) k najpredávanejším modelom Kia na európskych trhoch.
"V roku 2006 bol podiel značky Kia na európskom automobilovom trhu asi 1,5-percenta. V roku 2017 náš podiel na trhu dosiahol tri percentá," uvádza Michael Cole z vedenia európskej divízie Kie a dodáva: "Od uvedenia modelu Cee´d sa európsky ročný predaj značky Kia viac ako zdvojnásobili z 225-tisíc v roku 2006 na viac ako 472-tisíc v roku 2017. V strednodobom horizonte chceme dosiahnuť ročný predaj na úrovni cez 500-tisíc vozidiel."