Fiat 500? To je buď to malé pekné autíčko z 50. rokov, ktoré motorizovalo pol Európy, alebo štýlové retro, s ktorým Fiat dobýva kontinent posledných 15 rokov. Lenže medzi týmito päťstovkami je ešte jedna, skrytá pod názvom Cinquecento, čo v taliančine neznamená nič iné ako práve magické číslo 500, píše iDNES.cz.
Z linky v poľských Tychách začal model vychádzať pred 30 rokmi. A na páse sa ešte stretával s obskúrnym pohrobkom pôvodnej päťstovky - presláveným Maluchom. Fakt je ten, že Taliani už od 70. rokov premýšľali, ako koncept miniauta, ktoré značku v povojnových rokoch preslávilo, posunúť ďalej. V hre bolo elektroauto s kódovým označením X1/23 a neskôr konvenčné X1/79.
Obe s klasickým konceptom motora vpredu a poháňanou prednou nápravou. Podobným nápadom sa v rovnakom čase zaoberali aj v Poľsku v automobilke FSM. Tej, ktorá vyrábala licenčné Fiaty. Tam vznikol medzi rokmi 1982 – 1986 i koncept Beskid 106. Keď potom taliansky priemyselný obor poľskú fabriku závislú na jeho produktoch prehltol, otvorila sa cesta práve Cinquecentu.
Dizajn od krajčíra ikonických alf
Cesta k zrodu tej „škaredej krabice“ sa otvorila. Ale naozaj škaredej? Pozrite sa pozorne. A ideálne optikou konca 80. rokov. To auto je síce hranaté, ale vlastne celkom sympatické (teda keď má nalakované nárazníky do farby karosérie). A nie, naozaj ho nemalovali školským pravítkom v Poľsku. Naopak. Podpísaný je pod ním Ermanno Cressoni, dlhoročný šéf Centro Stile Alfa Romeo.
Muž, ktorý je považovaný za otca „klinovej karosérie“ – konceptu sedanu so zdvihnutým zadkom, ktorý sa prvýkrát predstavil na modeli Giulietta nasledovanom ikonami 80. rokov – modelmi 33 a 75. Konceptu, ktorý v automobilovom dizajne ďalších 20 rokov kopírovala celá Európa, ak nie celý svet. A má na svoju dobu skvelú aerodynamiku, Fiat sa vtedy chválil, že aerodynamický koeficient Cx=0,33 je najlepší v kategórii.
Keď sa na Cinquecento pozeráte, oprostite sa od porovnávania s dizajnérskymi skvostami svojej doby. Toto jednoducho malo byť auto, ktoré za minimum peňazí ponúkne maximum hodnoty. Tak ako stará päťstovka vo svojej dobe. Tak ako „chrobák“, ako Mini, ako Citroën 2CV alias Kačica alebo Trabant na druhej strane Železnej opony. A to sa dokonale podarilo.
Jeden príklad za všetky: v Cinquecente má posádka vo výške lakťov k dispozícii 1 312 milimetrov miesta. Zvonku je auto pritom široké 1487 milimetrov. Predstavte si to - samotné auto je na každej strane „tlsté“ len necelých deväť centimetrov. Môžete pátrať, ako chcete, ale takto dokonale obostavaný priestor v dejinách osobných áut zrejme nenájdete. Ani predtým, ani potom. Smart, Twingo rovnako ako ikonické miniautá histórie… žiadne to nedokázalo.
Aj o 10 rokov starší Fiat Panda, ktorý platil za...
Zostáva vám 85% na dočítanie.