Umelá inteligencia sa v poslednej dobe začína čoraz častejšie uplatňovať v rôznych oblastiach každodenného života. Vo väčšej miere je implementovaná dokonca aj v automobilovom sektore – niektorí výrobcovia ju totiž začali ponúkať v rámci výbavy a svojich systémov infotainmentu, kde dokáže jednoduchšie a komplexnejšie pomáhať vodičom napríklad pri hlasovom ovládaní.
Potenciálu a oblasti, v ktorých dokáže byť umelá inteligencia nápomocná, však môže byť ešte oveľa viac. Jednou z takýchto „príležitostí“ je aj riadenie dopravy, čomu sa venuje Google Research v projekte „Green Light“. Ide o štúdiu, ktorá skúma vplyv umelej inteligencie na znižovanie miery dopravných zápch vo veľkomestách a možnosti riadenia svetelných križovatiek.
Cestná doprava je zodpovedná za značné množstvo globálnych a mestských emisií skleníkových plynov. „Problematické je to najmä na mestských križovatkách, kde môže byť znečistenie až 29-krát vyššie ako na otvorených cestách. Približne polovica emisií na križovatkách pochádza zo zastavenia a rozbehu dopravy a zistili sme, že využitím AI môžeme tieto emisie znížiť optimalizáciou semaforov,“ konštatuje spoločnosť Google vo svojej správe.
Green Light, iniciatíva Google Research, využíva AI a Google Maps jazdné trendy na modelovanie vzorov premávky a odporúčanie na optimalizáciu existujúcich plánov semaforov. Mestskí inžinieri ich dokážu realizovať už za päť minút s využitím existujúcej infraštruktúry. Optimalizáciou nielen jednej križovatky, ale koordináciou viacerých priľahlých križovatiek, aby sa vytvorili „zelené vlny“, čím sa môže v mestách zlepšiť dopravný tok a ďalej znížiť emisie z dopravy stop-and-go.
Zostáva vám 65% na dočítanie.