Aktuálne modely áut sú čoraz preplnenejšie elektronikou a disponujú stále vyspelejšími technológiami, ktoré majú spraviť jazdu bezpečnejšou, komfortnejšou a v neposlednom rade i menej zaťažujúcou alebo stresujúcou pre vodiča. Jednoducho, ak aj cestujete na dlhé vzdialenosti, zo špičkových áut dneška vystúpite pomerne svieži a zároveň si počas cestovania môžete dopriať napríklad masáž.
Zároveň sa však výrobcovia predbiehajú v tom, kto poskytne zákazníkom medzi prvými čo možno najvyšší stupeň autonómnej jazdy, teda asistovania systému a odbremeňovania vodiča. Celkom sa autonómna jazda delí na päť rôznych stupňov, pričom nultý stupeň označuje žiadnu automatizáciu – vodič musí kontrolovať úplne všetky funkcie auta.
Základný prvý stupeň znamená, že je auto vybavené podpornými asistenčnými systémami ako je adaptívny tempomat, udržiavanie jazdného pruhu či asistent pre automatické parkovanie, vodič však o všetkom rozhoduje sám. Na druhej strane piaty stupeň autonómnej jazdy predstavuje auto schopné jazdiť úplne bez vodiča, všetko a za všetkých okolností prebieha pod kontrolou pokročilého asistenčného systému.
V súčasnej dobe sú tie najpokrokovejšie vozidlá vybavené primárne stupňom dva – ojedinele (hoci nie úplne plnohodnotným) stupňom tri, kedy môže systém plne automaticky zasahovať do riadenia a meniť smer či rýchlosť jazdy podľa okolitého prostredia, vodič však musí byť stále pripravený okamžite zasiahnuť v prípade nutnosti.
Azda najväčšia pozornosť sa v oblasti autonómnej jazdy sústreďuje na prémiových výrobcov a taktiež americkú značku Tesla, ktorá síce medzi prvými priniesla pokrokovejšie samojazdiace funkcie do svojich áut, avšak má za sebou aj celý rad vážnych problémov či nehôd. Nejedna skončila dokonca s tragickými následkami.
Aktuálne je „na stole“ ďalší prípad, kedy priamym účastníkom nehody bolo vozidlo značky Tesla, konkrétne najnovší Model Y. Ako informuje ČTK, americký výrobca elektrovozidiel pomôže čínskej polícii vyšetriť nehodu svojho vozidla, podľa čínskych médií pri nej zahynuli dvaja ľudia a traja boli zranení, keď vodič stratil kontrolu nad automobilom. Polícia potvrdila, že nebol pod vplyvom alkoholu alebo iných omamných látok.
Tesla v Číne už predtým čelila tvrdeniam o zlyhaní bŕzd vo svojich vozidlách a agentúre Reuters oznámila, že raz vysúdila za také obvinenia zo strany čínskeho vodiča verejné ospravedlnenie a odškodnenie. Incident, v ktorom hral hlavnú úlohu Model Y rútiaci sa nekontrolovane šialenou rýchlosťou mestom, sa stal 5. novembra v južnej provincii Kuang-tung.
Podľa čínskeho portálu Jimu News pri ňom zahynul motocyklista a stredoškoláčka. Automobilka Tesla uviedla, že polícia hľadá nezávislú spoločnosť, ktorá by nehodu vyšetrila. Známa značka na čele s Elonom Muskom sľúbila, že poskytne všetku súčinnosť potrebnú pri vyšetrovaní. Zároveň v správe adresovanej agentúre Reuters varovala pred šírením „fám“ a uviedla, že (na základe získaných dát z vozidla) vodič po celú dobu nehody stláčal plynový pedál, nebrzdil, ale niekoľkokrát rýchlo stisol parkovacie tlačidlo P.
Čína predstavuje pre Teslu druhý najväčší trh. Nehoda bola v nedeľu jednou z najviac zdieľaných správ na čínskej sociálnej sieti Weibo. Jimu News citoval dopravnú políciu, ktorá uviedla, že príčina incidentu v meste Čchao-čou nebola zistená. Je teda nateraz otázne, čo za zbesilou jazdou stálo. Ukončil ju až náraz do nákladného tuk-tuku, po čom sa Model Y odrazil a skončil v okolí blízkych budov.
Portál citoval aj nemenovaného rodinného príslušníka vodiča, ktorý uviedol, že 55-ročný vodič mal problémy s brzdovým pedálom, keď sa chystal zastaviť pred rodinným obchodom. „Brzdový pedál bol natoľko tuhý, že sa nedal zošliapnuť a stlačiť parkovací režim P. Auto náhle zrýchlilo a nedalo sa zastaviť,“ uvádza zdroj z rodinného prostredia.
V hre je tak nielen porucha samotného vozidla a jeho systému, ale taktiež pripadá do úvahy zmýlenie si pedála brzdy a akcelerátora. Podľa Amerického národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA sa len v Spojených štátoch v dôsledku chybne stlačených pedálov ročne udeje 16-tisíc dopravných nehôd.