Nemecko od budúceho roka zníži finančnú podporu pre nákup plne elektrických vozidiel. Vládna koalícia sa totiž zhodla na tom, že vzhľadom na rastúcu obľubu vozidiel poháňanými výhradne elektrinou nie sú takéto dotácie nutné, oznámil v utorok tamojší minister hospodárstva Robert Habeck.
Podľa zdrojov z nemeckej vlády, na ktoré sa odvoláva agentúra Reuters, podpora skončí úplne, keď sa vyčerpá balík v objeme 3,4 miliardy eur. Ide o balík, ktorý na podporu kúpy elektrických automobilov bol vyčlenený v rozpočte na nasledujúce dva roky.
„Elektromobily sú stále obľúbenejšie a v dohľadnej budúcnosti nebudú potrebovať štátnu pomoc,“ povedal Habeck.
Podľa plánov vlády sociálnych demokratov, Zelených a liberálnej FDP sa od začiatku budúceho roka podpora pre elektromobily v cene pod 40-tisíc eur zníži zo súčasných šesťtisíc eur na 4500 eur a v roku 2024 na tritisíc eur.
Pre autá drahšie ako 40-tisíc sa podpora od roku 2023 zníži z terajších päťtisíc eur na tritisíc eur. Pre nákup elektromobilov, ktoré stoja viac ako 65-tisíc eur, v súčasnosti žiadna podpora neexistuje, od roku 2024 sa to bude vzťahovať už na autá za 45 tisíc eur a viac.
Úplne zrušené budú subvencie na nákup služobných elektromobilov, príspevky budú môcť využívať iba súkromníci. Vláda tiež ukončí podporu nákupu plug-in hybridných vozidiel, ktoré treba nabíjať z externého zdroja, aby dokázali naplno využiť funkciu batérie a eko-jazdy.
Predaj elektromobilov sa v Nemecku za minulý rok oproti predvlani takmer zdvojnásobil na 328-tisíc kusov, čiastočne práve vďaka štedrej štátnej podpore. Na nemeckých cestách v súčasnosti jazdí viac ako 600-tisíc áut poháňaných elektrinou.
Po započítaní hybridných vozidiel je na nemeckom trhu vlani predaných elektrifikovaných áut vyše milión. Podiel čisto elektrických vozidiel na registrácii nových automobilov je zhruba 14 percent a najväčší podiel na trhu má pritom Volkswagen nasledovaný Teslou. Ich využívanie však nemusí byť v budúcnosti úplne ideálne.
Ako sme vás nedávno informovali, dodávatelia elektrickej energie už oznámili, že približne 7,7 milióna domácnostiam sa do augusta zvýši cena približne o 23 percent, čo bude mať okrem iného pochopiteľne dopad i na nabíjanie stále populárnejších elektromobilov.
Podľa informácií z porovnávacieho portálu Verivox z marca 2022 boli prevádzkové náklady elektromobilu až o 60 percent nižšie ako v prípade auta so spaľovacím motorom. Pri samotnej komparácii stránka brala do úvahy priemernú spotrebu batériového vozidla 19 kWh na sto kilometrov, pričom podľa vtedajších cien elektriny vychádzali náklady na 7,06 eura na sto kilometrov.
Web Verivox toto číslo porovnal s priemerným benzínovým autom so spotrebou 7,7 litra benzínu na sto kilometrov a vyšlo mu, že vás to bude stáť 14,17 eura, teda približne dvojnásobok. Ako však uvádza nemecký týždenník AutoBild, ak by dodávatelia elektrickej energie obratom preniesli aktuálne zdraženie elektriny na spotrebiteľov v plnom rozsahu, vychádzalo by prejdenie sto kilometrov v elektromobile na viac ako 21 eur.
Voči dotáciám a taktiež úľavám na daniach sa nedávno ohradil i vplyvný nemecký magazín Focus vo svojej analýze, kde napísal v súvislosti so zákazom spaľovacích motorov od roku 2035, že „keď neexistuje žiadna legálna alternatíva k elektromobilite, nie je dôvod utrácať za ňu miliardy z peňazí daňových poplatníkov“ a navrhuje okamžite zastaviť dotácie na elektromobily. Tie si teraz prevažne kupujú bohatí ľudia a v podobe dotácií k nim prúdia peniaze od všetkých daňových poplatníkov, teda aj od tých chudobných.
Šéfka Združenia automobilového priemyslu (VDA) Hildegard Müllerová plánované obmedzenie podpory kritizovala. V čase rastúcich nákladov ide podľa nej o nepochopiteľné rozhodnutie. Nepáči sa jej ani, že na subvencie nebudú mať nárok firmy kupujúce služobné elektromobily. „Prechod na elektromobilitu je nutný vo všetkých typoch vozového parku,“ povedala.
Nemecká vláda by chcela, aby domáci motoristi do konca tejto dekády nakúpili až 10 miliónov elektromobilov a zároveň má byť podiel elektrickej energie vyrobenej z obnoviteľných zdrojov zvýšený z 50 na 80 percent.