Začalo to nevinným prehlásením značky Volvo o tom, že v rámci bezpečnosti zníži maximálnu rýchlosť všetkých svojich nových áut na 180 kilometrov za hodinu. To sa samozrejme zapáčilo viacerým európskym organizáciám, ktoré začali vyvíjať tlak na orgány Európskej únie. Argumentovali pritom nielen bezpečnosťou, ale najmä tým, na čo dnes počuje každý asi najviac – na ekológiu.
Ekológia je dnes na pretrase takmer v každej oblasti ľudskej činnosti. Doprava je pritom snahou o „ekologizáciu“ zasiahnutá azda najviac, akákoľvek zmena v tejto oblasti má totiž okamžitý účinok. Slovíčko „ekológia“ tak naberá ešte údernejší účinok, než doteraz hojne využívaný argument „bezpečnosť“. Je to však zlé?
Nie tak celkom, hoci je pravdou, že za ekológiu sa dnes často ukrývajú aj aktivity, ktoré v skutočnosti nemajú s ochranou prírody takmer nič spoločné. To by však nemusel byť prípad obmedzenia maximálnej rýchlosti nových áut. Už dlhšie sa totiž hovorí o znížení tohto limitu na nižšiu úroveň, ktorá by pomohla nielen bezpečnosti, ale predovšetkým už spomínanej ekológii a vplyvu individuálnej osobnej dopravy na životné prostredie.
Výkon nových áut stále rastie, čo s tým?
Ako uvádza analýza nemeckého inštitútu Duisburg CAR, priemerný výkon nových osobných áut predaných v roku 2020 bol 121 kW (165 koní), čo je o päť kW (sedem koní) viac než rok predtým. Ich priemerná maximálna rýchlosť je pritom až 202 kilometrov za hodinu, čo začína byť problémom.
Možnosť vyššej maximálnej rýchlosti totiž dvíha aj riziko spojené s bezpečnosťou premávky a v neposlednom rade aj neekologickú prevádzku vzdialenú podmienkam, pri akých sa robia homologizačné merania. V skutočnosti tak autá produkujú omnoho viac emisií, než sa predpokladá. Riešenie?
Vraj plošné obmedzenie maximálnej rýchlosti na 180 kilometrov za hodinu. Ako upozorňuje Ferdinand Dudenhöffer z analytického týmu Duisburg CAR, za rastúcimi výkonmi nových áut stojí predovšetkým štátna podpora silných plug-in hybridných modelov s nezmyselne výkonnými pohonnými reťazcami.
Podľa zistení je totiž priemerný výkon nových firemných plug-in hybridov v Nemecku až 130 kW (177 koní), zatiaľ čo autá súkromných osôb kupujúcich autá bez podpory dosahujú priemerný maximálny výkon 115 kW (156 koní).
Celoplošné nariadenie za dverami?
Európska komisia tak začína o plošnom legislatívnom obmedzení maximálnej rýchlosti nových áut na 180 kilometrov za hodinu hovoriť stále častejšie. Zatiaľ je všetko len v rovine úvah, tlak ekologických organizácií a ich argumentov však silnie a tak je možné, že sa ho čoskoro celá EÚ aj dočká.
Či by to nakoniec znamenalo až takú zmenu, nevieme, v podstate nejde o nič strašné. Každopádne už to, že s tým postupne nabiehajú aj jednotlivé automobilky o niečom svedčí.
Ich vývojové oddelenia pritom často už v predstihu disponujú informáciami o legislatívnych zmenách pripravovaných do schvaľovacieho procesu. Či a kedy sa obmedzenia maximálnej rýchlosti dočkáme, je každopádne nateraz vo hviezdach.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.