Solárne články dokážu zo slnečnej energie vyrobiť dostatok energie na to, aby pokryli skromnejšie energetické nároky potrebné povedzme napríklad na nočné osvetlenie dediny.
Francúzi sa preto rozhodli pre experiment s cestou pokrytou solárnymi článkami. Solárna cesta však nevydržala a celý projekt skončil s nemalou stratou. Len nedávno sme informovali o modrých cestách v Katare, ktoré majú pomôcť počas horúcich dní.
Tentokrát pochádza projekt z francúzskej Normandie, kde 22. decembra 2016 predstavitelia francúzskeho Ministerstva životného prostredia slávnostne odhalili kilometrový úsek cesty pokrytej solárnymi panelmi.
Šlo o krátky úsek cesty vedúcej k obci Tourouvre-au-Perche s 3 200 obyvateľmi, pričom primárnym zámerom bolo pokryť energetické nároky domácností tejto menšej obce.
Strata
Projekt solárnej cesty stál celkom päť miliónov eur, pričom podľa podrobných prepočtov by sa investícia nielen splatila, ale kilometer solárnych panelov mal pre štát dokonca generovať ročný zisk mierne presahujúci 10-tisíc eur. Už po necelých troch rokoch však experiment solárnej cesty Francúzi predčasne zrušili.
Dôvod? Finančné straty, nenávratnosť a slabá mechanická odolnosť špeciálnej cesty. V roku 2017 sa reálny zisk zo slnečnej energie scvrkol z očakávaných 10-tisíc eur na polovicu (150-tisíc kWh namiesto očakávaných 290-tisíc kWh), rok na to dokonca na necelú tretinu (80-tisíc kWh) a výsledky roka 2019 sa už nikdy nedozvieme.
Už minulý rok bola totiž tretina solárnych článkov v tak dezolátnom stave, že ich museli odstrániť a nahradiť klasickým asfaltom. Zvyšných 2 800 článkov už nedokázalo pokryť naplánovanú spotrebu a celý projekt sa prepadal hlboko do červených čísiel.
Čistá elektrická energia tak stála francúzskych daňových poplatníkov pár miliónov eur. Ako problematická sa ukázala aj samotná poloha cesty, ktorá bola prevažnú časť dňa v tieni, čo znižovalo jej efektivitu.
Krupobitie dalo za projektom bodku
Solárne články pokryté špeciálnou odolnou vrstvou síce autám pomerne odolávali, no spoje medzi nimi povoľovali, medzery narastali a výrazným spôsobom rástla taktiež hlučnosť premávky.
Riešenie? Zníženie maximálnej povolenej rýchlosti na 70 kilometrov za hodinu. A aby toho nebolo málo, prišlo výrazné krupobitie, ktoré dalo za celým projektom definitívnu bodku. Panely totiž takéto počasie nevydržali. Francúzsky štát prišiel s riešením - cestu rozmontovať, použiteľné zvyšky použiť na strechy domov a nateraz projekt potichu ukončiť.
Zaujímavá je na celom projekte aj skutočnosť, že spomínaný kilometer solárnej cesty slúžil ako experiment, ktorého úspech mal vyústiť do stavby približne tisíc kilometrov podobných ciest na celom území Francúzska.
Prvá skúsenosť však ukázala, že súčasné technológie nie sú na takúto záťaž v reálnej premávke pripravené. To samozrejme nevylučuje podobné využitie solárnych panelov v budúcnosti, kým sa však nezmení ich povrchová úprava, cena, prípadne technológia ich ochrany, všetko ostáva len v rovine želaní.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.