V Paríži už nesmú od tohto pondelka jazdiť ani dieselové autá staršie ako 13 rokov. Rozhodla o tom parížska radnica, ktorá sa aj takto snaží bojovať proti znečisteniu ovzdušia v meste.Ako pripomenula agentúra AFP, vo francúzskej metropole už platí zákaz jazdy dieselových vozidiel starších ako 18 rokov a benzínových áut starších ako 21 rokov.
Motoristom, ktorí porušia tieto dopravné obmedzenia platné v Paríži v pracovné dni od 08.00 hodiny do 20.00 hodiny, hrozí pokuta 68 eur. Pre vodičov nákladných áut a autobusov je však pokuta vyššia - za porušenie zákazu zaplatia až 135 eur.
Na rozdiel od Paríža budú majitelia starších áut z parížskych predmestí najbližšie roky od tejto pokuty oslobodení. Závislosť od osobného auta je tam totiž vyššia ako v samotnom Paríži a jeho najbližšom okolí, kde sú lepšie možnosti na využívanie hromadnej dopravy.
Oblasť Veľký Paríž tvorí 79 obcí a miest a žije tam 5,64 milióna ľudí. Kým 47 lokalít sa k obmedzeniu používania starších áut pripojilo, zvyšné sú proti, uviedla rozhlasová stanica Europe 1.
Ich starostovia a primátori sa obávajú, že toto nové opatrenie by mohlo vyvolať novú vlnu nespokojnosti. "Treba skoncovať s touto trestajúcou ekológiou. Nezabúdajme, že demonštrácie žltých viest súviseli so zdanením pohonných látok," pripomenul v rozhovore pre denník Le Parisien primátor mesta Saint-Cloud, Eric Berdoati.
Ako je známe, protesty žltých viest sa pomerne rýchlo zmenili na vzburu proti vláde a prerástli do každotýždňových zhromaždení, ktoré sa v mnohých mestách Francúzska skončili ničením majetku a potýčkami medzi demonštrantmi a políciou.
Vzhľadom na túto skúsenosť a s tým súvisiace obavy z novej vlny nespokojnosti predstaviteľ Veľkého Paríža Patrick Ollier minulý týždeň pred novinármi vyhlásil, že "nechceme ľudí nútiť k ochrane životného prostredia, boli by sme radi, keby to bolo prijaté ako výsledok dialógu".
Europe 1 uviedla, že i napriek odporu časti miest a obcí bude od roku 2021 premávka na cestách v oblasti Veľkého Paríža i v samotnom Paríži monitorovaná pomocou kamier a v prípade, že vodič vyjde na cestu s autom, na ktoré sa vzťahuje zákaz, bude ostro pokutovaný.
Organizácie na ochranu životného prostredia tvrdia, že zákaz vjazdu starších dieselov, ktoré sú z veľkej časti zodpovedné za škodlivé emisie, je najrýchlejšou cestou k zlepšeniu ovzdušia. V rámci boja proti znečisteniu obmedzilo prevádzku áut s naftovým motorom množstvo významných európskych miest vrátane Berlína a Londýna.
Zo správy environmentálnej organizácie Greenpeace vychádza Paríž spomedzi všetkých západoeurópskych metropol ako mesto, ktorého ovzdušie je najviac znečistené mikročasticami. Miera znečistenia ovzdušia v Paríži je dokonca vyššia ako vo filipínskej Manile či kolumbijskej Bogote.