Nemecku sa zatiaľ na rozdiel od ostatných sektorov vôbec nedarí znižovať emisie CO2 v doprave, ktoré boli aj vlani prakticky na úrovni roku 1990. Hľadajú preto cesty, ako to dosiahnuť. Jednou z variant je zvažovaná daň z oxidu uhličitého, ďalšie sú potom inovatívne technológie, ako je práve dobíjanie áut počas jazdy.
Možnosti takzvaných elektrických diaľnic testuje už niekoľko rokov spoločnosť Siemens na bývalom vojenskom letisku Gross Dölln, ktoré leží asi 60 kilometrov severne od Berlína. Podobné testy prebiehajú aj vo Švédsku.
Kamióny sa tam počas jazdy pri rýchlosti až 90 kilometrov za hodinu pripájajú k elektrickému vedeniu za pomoci trolejov, ktoré môžu počas niekoľkých sekúnd vytiahnuť z nadstavby nad kabínou vodiča. Rovnako tak sa od neho môžu rýchlo odpojiť, čo je možné využiť napríklad pri predbiehaní, počas ktorého kamión využíva energiu z hybridného pohonu.
Prakticky identická technológia sa teraz v spolupráci s niekoľkými špedičnými firmami začala testovať v skutočnej premávke v oboch smeroch medzi hesenskými mestami Weiterstadt a Mörfelden-Walldorf, teda na úseku, ktorým denne prejde približne 121-tisíc osobných a 14-tisíc nákladných áut. Ministerstvo životného prostredia do projektu, ktorý využíva výhradne energiu z obnoviteľných zdrojov, investovalo 14,6 milióna eur.
Výhodou elektrického vedenia je okrem iného to, že v spojení so zvláštnymi senzormi umožňuje kamiónom jednoducho udržiavať jazdný pruh. Možná je aj výmena energie cez elektrické vedenie medzi kamiónom, ktorý práve brzdí, a takým, ktorý práve zrýchľuje.
Za hlavnú výhodu však ministerstvo životného prostredia považuje dvojnásobnú efektivitu elektrického vedenia v porovnaní so spaľovacími motormi, ktorá vedie k polovičnej spotrebe energie a k nižšiemu znečisteniu ovzdušia. Nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony sú v Nemecku zodpovedná za približne 26 percent emisií z dopravy.
Bývalá ministerka životného prostredia Barbara Hendricksovej (SPD) plánovala, že by spolková republika do 15 rokov mohla elektrickým vedením pokryť zhruba tritisíc kilometrov diaľnic v oboch smeroch.
Či sa tak skutočne stane, záleží okrem iného na výsledkoch testov. Ďalšie testovacie trasy vznikajú v severonemeckom Šlezvicku-Holštajnsku a juhonemeckom Bádensku-Württembersku.