Novými povinnými technológiami automobilov by sa mali od roku 2022 stáť mimo iného aj automatický obmedzovač rýchlosti, automatické záznamové zariadenie pre havárie či automatický alkohol tester s blokátorom riadenia, píšu Lidovky.cz.
Nariadenie o všeobecnej bezpečnosti Európskej únie pre motorové vozidlá navrhla Európska komisia vlani v máji a pred nedávnom ju schválil už aj Výbor pre vnútorný trh Európskeho parlamentu.
Pod dohľadom
Obmedzovanie rýchlosti a väčší dohľad nad vodičmi či odoberanie ich právomocí pri riadení vozidla v prospech vyspelých technológií, bude zabezpečené v rámci boja za zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, respektíve za zníženie počtu úmrtí na cestách a vážnych dopravných nehôd.
Najväčšiu pozornosť z navrhnutého súboru opatrení vzbudzuje však automatický obmedzovač rýchlosti, ktorý sa síce oficiálne volá systém pre inteligentné prispôsobenie rýchlosti (ISA), ale reálne ide o obmedzovač rýchlosti.
Systém ISA s využitím videokamery vo vozidle, údajov o obmedzení rýchlosti a GPS systému nenechá ísť vodiča rýchlejšie, než ustanovujú pravidlá premávky a dopravné značky v danom mieste. Ak by sa teda vodič snažil viac zošliapnuť pedál plynu, tak ISA automaticky obmedzí výkon motora a nedovolí mu to.
Systém automatického obmedzovanie rýchlosti ISA je už štandardne montovaný do nových modelov vozidla Ford Focus. A automobilka Volvo len nedávno oznámila, že pri všetkých nových modelov od budúceho roka zníži maximálnu možnú rýchlosť na 180 kilometrov za hodinu.
Zároveň informovala, že do kabín bude montovať systémy, ktoré budú monitorovať stav vodiča a nedovolia mu šoférovať, ak bude opitý alebo bude telefonovať. Európska únia presadzuje, aby takéto inteligentné technológie boli už za tri roky dokonca povinnou súčasťou všetkých nových automobilov.
"Šesťdesiatka" mimo obce?
Návrh, ktorý bude teraz schvaľovať Európsky parlament, argumentuje správou a odporúčaniami Európskej rady pre bezpečnosť dopravy (ERBD), ktorej riaditeľka Graziella Jost hovorí: "Každý týždeň zomrie na cestách v Európskej únii päťsto ľudí. Príliš rýchla jazda je stále zabijakom číslo jeden. Je to veľmi jednoduché: ak chceme znížiť počet úmrtí na cestách, musíme efektívne riešiť rýchlosť."
Správa ERBD argumentuje príkladmi z Francúzska, kde vlani mimo obce znížili maximálne povolenú rýchlosť na 80 kilometrov za hodinu, a zo severného Belgicka, kde ju v roku 2017 znížili dokonca len na 70 kilometrov za hodinu, a v oboch prípadoch to viedlo k úbytku počtu smrteľných nehôd.
ERBD preto navrhuje, aby pre bezpečnejšiu dopravu, bola maximálna povolená rýchlosť obmedzená ešte radikálnejšie.
Za bezpečné a dôveryhodné rýchlostné limity totiž považuje 30 kilometrov za hodinu v obci a 60 kilometrov za hodinu mimo obce. A to by podľa ERBD malo byť vynucované nielen novou technológiou automatického obmedzovania rýchlosti v nových autách, ale aj spomaľovačmi na vozovkách, častými policajnými kontrolami a prísnejšími zákonmi.