Dnes si jednoducho sadnete do prakticky ktoréhokoľvek auta (obrazne povedané) a prejdete s ním pokojne aj na druhý koniec sveta. Dokazujú to mnohí dobrodruhovia. V dobe samostatných áut to však také jednoduché rozhodne nebude.
Autonómne autá podľa regiónov pravdepodobne nebudú môcť jazdiť v iných častiach. Budú teda určené len na ten konkrétny trh alebo miesto, na ktoré budú vopred projektované. Jednoducho povedané, sloboda a voľnosť tak nejako s autonómnym autom odídu do zabudnutia. Prečo? No, má to viacero dôvodov.
Na nedávnom veľtrhu CES v Los Angeles vyspovedal magazín CarAdvice člena predstavenstva značky Mercedes-Benz, Ola Kalleniusa. Ten v rozhovore prezradil niekoľko dôležitých informácií ohľadom autonómnych áut. Napríklad to, že zatiaľ neexistuje žiaden časový harmonogram, kedy budú autonómne, teda samojazdiace, autá schopné jazdiť úplne bez zásahu vodiča.
Podotkol však, že keď tento moment príde, pravdepodobne budú špecifické pre každý jeden región. Čo však bude presne myslené pod pojmom región? Nuž, Kallenius prezradil, že si nemyslí, že bude autonómne vozidlo fungovať rovnako pri jazde z pohorí až do centra veľkých miest.
Autonómnosť piatej úrovne, teda taká, v ktorej dokáže jazdiť automobil samostatne aj bez akéhokoľvek zásahu vodiča, si vyžaduje množstvo podporných systémov a rozsiahlej infraštruktúry v okolí jazdných koridorov.
Je zrejmé, že vo väčšine sveta také vybudované nebudú, niekde možno vôbec. Je teda celkom isté, že plne autonómne autá tak skoro rozšírené nebudú. Napriek tomu, ako veľmi sa viaceré značky, ale aj médiá snažia masírovať verejnú mienku, že plná autonómnosť je za dverami. Nie je, ani omylom.
Možno to bude fungovať tak, že v meste jednoducho budete jazdiť plne autonómne a za mestom prevezmete kontrolu nad vozidlom a neprídete o slobodu. Aj vlk zostal sýty, aj ovca zostala celá.
Mercedes síce postupne prechádza z nižších úrovní autonómnej jazdy na tie vyššie, avšak od plne autonómnej jazdy bežne na ceste je to stále veľmi ďaleko. Ak teda budú autonómne autá odlišné pre mestá a pre okresné cesty, ako to môže v realite fungovať?
Vedeli by ste si predstaviť presadanie z auta do auta napríklad na periférii mesta? Asi veľmi nie, veď už obyčajné prestupovanie v rámci spojov MHD je pre mnohých neskutočne otravné. Uvidíme, ako časom bude autonómna jazda skutočne vyzerať a či neprídeme o slobodu v podobe jazdenia "kamkoľvek".
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.