StoryEditor

Samojazdiace autá tu budú bežné do desiatich rokov, tvrdí expert

24.10.2018, 15:35
Autor:
ČTKČTK
Plne autonómne automobily by sa mali v ostrej prevádzke bežne vyskytovať už do desiatich rokov.

V súčasnosti sú podľa Jiřího Maťaša, profesora českej Fakulty elektrotechnickej ČVUT, autonómne - čiže samojazdiace autá - s kvalitnou výbavou a za priaznivých podmienok schopné bez väčších problémov jazdiť po diaľnici. Technológia je už vyvinutá, je však nutné ju rozšíriť a doplniť ešte o veľké množstvo dát, dodal.

​Súčasné autonómne vozidlá už podľa Maťaša zvládnu ísť bez vodiča na dlhých úsekoch bez prudkých zákrut alebo úzkych uličiek. Typickým príkladom sú teda diaľnice. Problémy však môžu nastať v rušnej premávke miest, v nedostatočne zmapovaných miestach, na nerovných cestách alebo pri neštandardných situáciách, napríklad pri náhlom vstupe chodca na vozovku.

Pozrite si aj najčastejšie odcudzené vozidlá v roku 2018 na Slovensku:

"Auto môže zmiasť napríklad aj rozsypaná soľ na ceste, systém totiž takúto situáciu nemusí poznať a nevie, či môže pokračovať ďalej," povedal Maťaš. Systém autonómnych vozidiel je preto pri súčasnom testovaní doplňovaný o nové dáta, aby boli vozidlá schopné zvládnuť čo najširšiu škálu situácií.

Nutné budú podľa Maťaša najmä podrobné mapy s informáciami o ceste. Nejde len o samotné vedenie trasy a cesty, ale aj zaznamenanie všetkých prekážok, ako sú značky, stromy, krajnice, domy alebo aj nerovnosti na vozovke. Teraz sa preto po celom svete zhromažďujú všetky informácie o prostredí, ktorým môže auto v budúcnosti prechádzať.

Ako príklad metód takéhoto združovania dát Maťaš uviedol aplikácie typu Mapillary, kedy je vodič platený za nasnímané kilometre z prevádzky, alebo ďalšie mapové aplikácie napríklad od Googlu či v tuzemsku Zozname. Popri tom sa využívajú mapy zelene v mestách či katastrálne plány o všetkých objektoch v priestore, ako sú napríklad lavičky, a tiež napríklad letecké fotografie.

Maťaš však upozornil, že autá okrem toho budú musieť poznať aj všetky situácie, ktoré do prevádzky môžu zasiahnuť "zvonku", či už ide o ostatné vozidlá, cyklistov, chodcov alebo aj poletujúce predmety. Systémy áut sú preto neustále dopĺňané o príklady možných situácií v prevádzke.

Autonómne vozidlá prinesú podľa Maťaša rad výhod. Popri riadení je to vyššia bezpečnosť a tiež plynulosť premávky. "Autá spolu budú vedieť komunikovať a spolupracovať napríklad pri prejdení križovatky alebo pri jazde v pruhu," povedal.

Prechod na autonómnu mobilitu by podľa neho mal byť postupný. "Žiadna okamžitá revolúcia sa konať nebude," podotkol. Najskôr sa môžu autonómne vozidlá objaviť napríklad v nákladnej doprave, kde budú jazdiť po fixnej trase. "Následne sa budú rozširovať možnosti, kam auto bude môcť zachádzať, koľko bude stáť, koľko bude mať senzorov a podobne," dodal.

​Rýchlosť nasadenia autonómnych áut však môže byť ovplyvnená prijatím spoločností, štátnou reguláciou a tiež cenou áut. Tá je podľa experta teraz veľmi vysoká, technológie potrebné k autonómnej prevádzke totiž stoja viac, ako samotné vozidlo.

Ide predovšetkým o takzvaný LIDAR, ktorý sa používa na meranie vzdialenosti, ďalej všestranné radary a ďalšie senzory. Maťaš pre ďalší vývoj vidí cestu v kamerách. "Sú lacné, spoľahlivé a svojou funkciou sa približujú ľudskému oku, ktoré dokáže riešiť situácie, ktoré v doprave vznikajú, celkom dobre," povedal.

Prevratné zmeny v technológiách však podľa Maťaša nenastanú, existujúce systémy budú hlavne rozširované o nové dáta. "Úspešnosť sa bude postupne zvyšovať z hodiny prevádzky na mesiac a ďalej, z diaľnic do mestskej premávky, do prevádzky s cyklistami a chodcami a tak ďalej," doplnil.

Autonómne vozidlá sa teraz testujú v mnohých krajinách. V budúcnosti by sa to mohlo týkať aj Českej republiky, niektoré automobilky totiž plánujú v Česku vybudovať testovacie polygóny. O vybudovanie testovacích polygónov v minulosti uvažoval tiež štát alebo niektoré mestá. Napríklad Ústí nad Labem už zadalo spracovanie štúdie uskutočniteľnosti.

01 - Modified: 2024-11-05 14:00:00 - Feat.: - Title: Šetrite na palive, nie na mobilite. Spôsobov, ako rozumne nastaviť palivovú politiku, je viac 02 - Modified: 2024-11-05 13:00:00 - Feat.: - Title: Zamieša novinka od Suzuki karty na trhu? Značka predstavila svoje prvé elektrické auto 03 - Modified: 2024-11-05 12:13:11 - Feat.: - Title: Slováci piť neprestanú a Fico má potenciál byť v politike aj v roku 2030, straší svojimi predpoveďami umelá inteligencia 04 - Modified: 2024-11-05 10:17:45 - Feat.: - Title: Kvíz, ktorý vyškolí nejedného motoristu. Ak ho nezvládnete, radšej odovzdajte vodičák 05 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote
menuLevel = 2, menuRoute = auto/doprava, menuAlias = doprava, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. november 2024 16:21