Viete, čo je ulička záchrany? Je to bezpochyby jedna výnimočná situácia, ktorú by mal ovládať každý vodič. V prípade kolóny totiž uľahčuje prejazd záchranných zložiek na miesto udalosti.
U nás to zatiaľ bližšie špecifikované nie je, čoskoro však bude. V ostatných krajinách fungujú dva rôzne modely - v podstate to znamená toľko, že na dvojpruhovej ceste sa vozidlá uhýbali na kraj, na viac pruhovej ceste podľa krajiny. Nemecko, Rakúsko a iné používali model, kedy sa všetky autá posúvali najviac vpravo, iba ľavý pruh najviac vľavo.
Česká republika mala svojský model, a to, že všetky autá čo najviac vľavo a pravý pruh najviac vpravo. Dáva to logiku - záchranárske zložky tak prejdú rýchlejšie cez jeden pruh plný vozidiel, ako cez dva alebo tri pruhy
Lenže naši bratia Česi sa ešte nestihli poriadne naučiť ich výmysel a už sa ho musia nanovo "preučiť". Tamojšie ministerstvo dopravy totiž chystá zmenu v zákone, ktorá by prevzala takzvaný nemecký model. Novela zákona už je na pretrase v snemovni.
Zmyslom vytvorenia uličky záchrany je urýchliť príchod k miestu nehody. Túto uličku je potrebné vytvoriť hneď, ako sa ku kolóne vôbec blížite. Teda pred tým, ako úplne zastavíte.
Nezabúdajte si nechať aj dostatočný priestor na manipuláciu. Vodiči si často neuvedomujú, že napríklad po hasičoch môžu prechádzať záchranári, policajti, či dokonca odťahovka. Medzi tým sa stiahnu opäť do jazdných pruhov a nastáva problém.
Ministerstvo chce zjednodušiť a hlavne zjednotiť túto problematiku. Takýto nápad vítajú aj napríklad tamojší hasiči, ktorí to odôvodňujú ľahšou manipuláciou pri zásahu. Vychádzajú z predpokladu, že medzi ľavým a stredným pruhom budú väčšinou osobné autá. Šírka pruhu by mala byť aspoň tri metre, tak ako tomu bolo aj doteraz.
U nás sa vodiči zväčša riadia modelom, kedy sa napríklad na trojprúdovej ceste radia prvé dva pruhy doprava a tretí ľavý pruh doľava. Niektorí šoféri, najmä v mestách, však záchranné zložky takmer úplne ignorujú a cestu sa im nesnažia uvoľniť. Za takýto priestupok hrozí pokuta až do výšky 100 eur.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.