Stačí, že prejdete cez hranice vedľa do Rakúska a každá jedna zápcha na diaľnici má špeciálne pravidlá. Vodiči automaticky nechávajú voľné miesto na prejazd záchranných zložiek. Vyučujú ich to v autoškole, vo videách alebo dopravných značkách pri cestách.
Na Slovensku nič podobné nemáme (jednoducho musíte umožniť prejazd) a v Česku existuje pravidlo o núdzovom pruhu už viac ako 10 rokov.
Video, ktoré nedávno zverejnil Týdeník Policie ukazuje, že dostať sa k nehode na diaľnici je malý hlavolam. Vodiči sa po chvíli rozostúpili absolútne chaoticky, čakali a hasiči sa zbytočne cestou zdržali.
Na videu sa však dá vysledovať problém, ktorý to mohol spôsobiť. Nie každý vodič vie, že v Českej republike totiž platí, že pri troj a viac pruhovej diaľnici sa rozostupuje úplne inak ako v Rakúsku či Nemecku.
Prakticky je to presne opačný systém. Pravý krajný pruh sa tlačí na pravú stranu a všetky ostatné doľava. Rovnako, ako si môžete všimnúť na začiatku videa. Systém rozostúpenia áut fungoval správne a potom nastal chaos.
Autom, ktoré pruh rozdelilo, bol Volkswagen Passat so slovenskou poznávacou značkou, ktorý „zrejme chcel“ ísť podľa systému, ktorý platí v Rakúsku a Nemecku.
Problém pri núdzových pruhoch sú často zahraniční vodiči, ktorí nepoznajú pravidlá v danej krajine. Čo sa pravdepodobne ukázalo aj na videu. Jednoducho Česká republika nemá prevzatý „rakúsky model“, ktorý môžete občas vidieť aj na slovenských diaľniciach.
A keďže čoraz viac ľudí cestuje po Európe aj autom a chystá sa v budúcnosti spojenie mýtnych systémov, mohla by EÚ zovšeobecniť aj takéto pravidlo.