Myšlienku prenajímania batérií do elektrických áut, ktorá sa v minulosti už niekoľkokrát bez reálneho uvedenia do praxe objavila, oprášil na zasadnutí dozornej rady Škody Auto Daniell Porsche, zástupca vlastníckej rodiny nemeckého koncernu.
"Ak by tento obchodný model niekto prepracoval, bol by to veľký posun. Batéria sa dá navyše mnohostranne využiť ako úložisko elektrickej energie, napríklad ako PowerBanka vo veľkom poňatí, ktorú dnes v menšom meradle používame na nabitie mobilu tam, kde nie je dostatok elektrickej energie. Hodilo by sa to k tomu, aby sme ich dokázali vo svoj prospech recyklovať," vysvetlil pre týždenník Škodovácký odborář predseda podnikovej rady automobilky Jaroslav Povšík.
Batérie sú podľa Povšíka plné ťažko dostupných vzácnych kovov a "takmer stopercentná recyklácia by vytvorila inú dimenziu pre e-mobilitu," uviedol. "Keby som chcel prenájom batérií k niečomu prirovnať, tak napríklad plynovú fľašu k variču alebo ku grilu si môžeme tiež požičať, bombičku do sifónu takisto a mnohé ďalšie fľaše sú taktiež zálohované," dodal predseda.
Systém prenájmu batérií v elektromobiloch sa pokúšal pred 10 rokmi rozvinúť Renault v spolupráci s izraelským startupom Better Place, píše iDNES.cz. Zákazníci si mali kupovať samotné auto, trakčnú batériu mali mať iba zapožičanú a platiť za jej prenájom.
Významnou súčasťou projektu však bolo tiež technické riešenie ľahkej výmeny batérií vo vozidle. Projekt Better Place počítal taktiež s vybudovaním staníc, kde sa vybité akumulátory elektromobilov menili za nabité.
Pre ich jednoduchú výmenu muselo byť prispôsobené aj samotné vozidlo a akumulátorový balík musí mať štandardizovaný formát pre jeho možné využitie v rôznych modeloch. Projekt Better Place mal štartovať v Dánsku, Izraeli a Austrálii, nakoniec však skrachoval.
Narazil totiž na hlavný a dodnes nevyriešený problém elektroáut - extrémnu cenu batérií. Tá totiž tvorí približne polovicu ceny celého vozidla. Celý systém výmenných batérií navyše vyžaduje väčší počet akumulátorov než u áut v prevádzke (ideálne dvojnásobok). Pretože na výmenných staniciach musí byť ich dostatočná zásoba. To celý systém extrémne predražuje.
Na dozornej rade Škody sa riešil tiež nedostatok čipov pre výrobu. "Momentálne vyhrávajú ázijské značky, ako Hyundai a Kia, ktoré majú lepšie prísun čipov z Ázie, a dokonca dostávajú aj lepšie čipy," povedal Povšík.
Kvôli nedostatku čipov sa v budúcom týždni úplne zastaví výroba v českých fabrikách Škody Auto, odstávka tu začína už teraz, pokračovať sa bude iba na dorábaní rozpracovaných vozidiel, ktoré sú nedokončené odstavené práve kvôli chýbajúcim čipom.
Problémy s nedostatkom čipov sa podľa odborov dajú čakať až do polovice budúceho roka. "Čipy sú riziko číslo jedna, ale nie je to jediný problém. Každý týždeň sedíme a plánujeme, respektíve vymazávame smeny. Nie je to v žiadnom prípade jednoduchá situácia," uviedol Povšík. Smeny sa budú rušiť aj v týždni od 4. októbra.
Škoda Auto vlani dodala celosvetovo cez jeden milión áut. Prevádzkuje tri výrobné závody v Českej republike, vyrába v Číne, Rusku, na Slovensku a v Indii, väčšinou prostredníctvom koncernových partnerstiev, ďalej na Ukrajine a v Kazachstane v spolupráci s lokálnymi partnermi. Je aktívna na viac ako sto trhoch.