Nie je veľa amerických športových automobilov, ktoré by si zaslúžili prívlastok „legendárny“. Okrem Chevroletu Corvette alebo Dodge Charger medzi typické dvojdverové športové vozidlá s vysokým výkonom patrí aj svetoznámy Ford Mustang. Tento dynamický športiak, ktorý získal svoje meno podľa úspešných stíhacích lietadiel z druhej svetovej vojny, sa začal vyrábať ešte 9. marca 1964.
Vtedy však výrobca ešte netušil, aký úspech model z historického hľadiska prinesie. Dnes ide totiž o vôbec najpredávanejšie športové auto sveta za posledných 10 rokov, no za celý čas svojho pôsobenia vyšlo z brán automobilky viac ako 10 miliónov vozidiel modelu Mustang.
Na začiatku stála túžba mladých dostať sa k lacnému, športovo strihanému a zároveň pomerne výkonnému autu v počiatkoch 60. rokov. Prianie automobilka (a hlavne vtedajší viceprezident značky Lee Iacocca, považovaný za otca Mustangu) vypočula a na trh priniesla ikonický Mustang.
Netrvalo dlho a model sa stal priekopníkom koncepcie nazvanej „pony car“, pričom postupne vyrástol až do kategórie dospeláckych „muscle cars“, teda rýdzo športových svalnatých vozidiel. Pôvodne sa očakávalo, že sa za prvý rok vyrobí iba asi stotisíc Mustangov, no výsledný celkový počet nakoniec dosiahol až milión vyrobených kusov.
Legenda je len jedna
Tou najslávnejšou verziou Mustangu asi navždy zostane práve jeho prvá generácia. Vozidlo sa vyznačovalo elegantnou karosériou s dlhou prednou kapotou a krátkym zadkom. Pre svoj originálny dizajnový štýl, ktorý onedlho po ňom prevzali podobne ladené automobily, ako napríklad Chevrolet Camaro, sa Mustang stal priekopníkom spomínanej novej triedy vozidiel „pony cars“.
Slabinou vozidla bol iba nie príliš silný šesťvalcový motor s objemom 2,8 litra a výkonom na dnešné pomery naozaj veľmi skromných sto koní, hoci v tej dobe išlo o lepší priemer. Veľmi skoro však na trh prišli aj posilnené modely s osemvalcovými motormi s objemom 4,3 a 4,7 litra. V Spojených štátoch potom dosiahol Mustang takmer masové rozšírenie.
Obľúbil si ho aj rad známych osobností, jazdili na ňom napríklad bývalý americký prezident Bill Clinton, herec Charlie Sheen alebo spevák Jim Morrison. Mustang sa objavil aj v takmer troch tisícoch filmov a rôznych televíznych programoch. Na striebornom plátne debutoval osem mesiacov po svojom uvedení do predaja v bondovke Goldfinger.
Koncom 60. rokov tento model preslávil americký herec Steve McQueen, ktorý sa ako poručík Frank Bullit vo svojom zelenom Mustangu GT 390 „naháňal“ v uliciach San Francisca. Americká legenda sa objavila aj v niekoľkých českých filmoch, napríklad v komédii Jáchyme, hoď ho do stroje!, kde za volantom jedného červeného exemplára sedel Luděk Sobota, ktorý sa v Mustangu ponáhľal na zámok Konopiště.
V ponuke dodnes. Aj ako elektromobil?
Aktuálne už prvý Mustang oslávil svoje 60. narodeniny a zákazníkov má prakticky dodnes, od roku 2022 sa totiž vyrába v poradí už siedma generácia tejto americkej ikony a aj napriek prísnym emisným požiadavkám z Bruselu sa v Európe dokáže ponúkať so špičkovým päťlitrovým benzínovým osemvalcom. Mustang v najnovšej forme prišiel po takmer desaťročí od uvedenia jeho predchodcu a hoci noviniek prináša celý rad, typické tvarovanie a charakter sa nezmenili.
Srdcom modelu zostáva plnotučný atmosférický osemvalec štvrtej generácie s objemom päť litrov a výkonom naladeným na 358 kW (487 koní) či najvyšším krútiacim momentom 562 Nm. Oproti minulej generácii si tak GT polepšilo o 22 kW (30 koní) a sedem Nm krútiaceho momentu.
Voliteľný športový výfuk s aktívnymi klapkami by však mal zvýšiť výkon až na 362 kW (493 koní) a 566 Nm krútiaceho momentu. Na Slovensku bude toto za posledných 10 rokov svetovo najpredávanejšie športové vozidlo dostupné už čoskoro, a to od sumy 59 900 eur za verziu s osemvalcom. Príchod slabšieho prepĺňaného štvorvalca EcoBoost sa neočakáva, na predajoch u predchodcu tvoril len mizivú časť.
Okrem toho však automobilka využila slávne meno Mustang aj v prípade svojho elektromobilu Mustang Mach-E, ktorý však s modelovým radom Mustang nemá prakticky nič spoločné. Karoséria novinky z roku 2019 síce nesie isté dizajnové odkazy na klasický Mustang šiestej generácie, no v prípade tvarovania svetiel, masky alebo kapoty sa to končí.
Model s dodatkom Mach-E je totiž podstatne väčší a zároveň spadá do kategórie SUV/Crossover. Zachoval si aspoň koncepciu pohonu zadných kolies (hoci k dispozícii je aj s pohonom oboch náprav), avšak išlo najmä o marketingové využitie mena na lepšie uvedenie vozidla na trh. Zároveň je voľbou možno pre mladšiu klientelu, ktorá sa celkovo viac prikláňa k elektromobilite.