Skupina Toyota Motor vlani opäť predbehla nemecký koncern Volkswagen a tretí rok za sebou zostala najväčším predajcom áut na svete. V tlačovej správe o tom informovala japonská automobilka, ktorej sa podarilo znížiť vplyv nedostatku čipov. Výsledky zahŕňajú aj vozidlá automobiliek Daihatsu Motor a Hino Motors, ktoré patria do skupiny Toyota.
Celosvetový predaj skupiny bol vlani vďaka silnému dopytu v Ázii na rovnakej úrovni ako v predchádzajúcom roku. Toyota v roku 2022 predala približne 10,48 milióna vozidiel, čo znamená medziročný pokles o 0,1 percenta. Japonský výrobca vozidiel uviedol, že jeho celosvetová produkcia vzrástla o 5,3 percenta na 10,61 milióna áut.
Posilnené výrobné kapacity v Severnej Amerike a Ázii firme pomohli obmedziť nepriaznivý vplyv pandémie covidu-19 a nedostatku dielov. Hoci celosvetový predaj automobilov Toyota prvýkrát po dvoch rokoch poklesol, objemom ďaleko predstihol konkurenčný Volkswagen. Celosvetový odbyt nemeckého automobilového koncernu vlani v dôsledku narušenia dodávateľského reťazca klesol o sedem percent na 8,26 milióna vozidiel.
Svoj rekord Toyota neprekonala
„Naším cieľom nie je stať sa špičkou v objeme predaja. Naším cieľom zostáva byť spoločnosťou, ktorá sa vo všetkých regiónoch teší dôvere,“ uviedla automobilka. Absolútne rekordný objem produkcie Toyota dosiahla v roku 2019, teda pred pandémiou, keď vyrobila 10,74 milióna vozidiel. Tento počet sa jej doteraz nepodarilo prekonať.
V prípade samotnej Toyoty sa domáca výroba prepadla o 7,7 percenta na 2,66 milióna kusov, čo je najnižšia úroveň od roku 1976. Výrazne ju ovplyvnil nedostatok dielov, pretože mnoho modelov automobilov vyrábaných v Japonsku je vybavených pokročilými funkciami a závisí od polovodičov. Domáci predaj sa prepadol o 12,7 percenta na 1,29 milióna áut.
V zahraničí vzrástla produkcia Toyoty ako takej o 11,7 percenta na rekordných 6,38 milióna. Predaje mimo Japonska vzrástli vďaka silnému dopytu v Ázii o 1,7 percenta na rekordných 8,28 milióna. Minulý štvrtok automobilka oznámila, že jej generálny riaditeľ a prezident Akio Tojoda k 1. aprílu odstúpi z funkcie a stane sa predsedom správnej rady. Na jeho miesto príde Kodži Sató, ktorý má vo firme na starosti budovanie značky.
Najvyhľadávanejšia značka
Portál CompareTheMarket.com.au každoročne pripravuje rebríček najvyhľadávanejších automobilových značiek. Analýza je založená na údajoch Google Trends zo 155 krajín. Toyota bola za uplynulý rok 2022 najhľadanejšia v až 69 z nich.
Znamená to nárast o 22 krajín oproti roku 2021 a výhodu oproti konkurentom – druhá najobľúbenejšia značka vo vyhľadávači Google bola BMW a stala sa najpopulárnejšou na 36 trhoch. Tretie miesto zastupuje Mercedes, dominantný na desiatich trhoch. V rámci prieskumu obsadila Toyota prvé miesto až štyrikrát – v rokoch 2018, 2020, 2021 a 2022.
K vysokému záujmu o Toyotu prispelo aj uvedenie nových vozidiel na trh. V roku 2022 celosvetovo debutovalo viac ako 15 nových alebo aktualizovaných modelov. Pozornosť vzbudili aj vyjadrenia prezidenta spoločnosti Akia Toyodu a jej ďalších predstaviteľov, ktorí zdôraznili potrebu ponúknuť zákazníkom v jednotlivých regiónoch širokú škálu technológií elektrifikovaných pohonov, aby pomohli vodičom plynule prejsť od áut s vysokými emisiami a urýchliť tak dekarbonizáciu dopravy.
Toyota sa minulý rok opäť stala i najhodnotnejšou globálnou automobilovou značkou, čo potvrdzujú rebríčky spoločnosti Interbrand a portálu Brand Finance. Prvé miesto japonská automobilka dosiahla aj v rebríčku spoľahlivosti Consumer Reports, najväčšej nezávislej spotrebiteľskej organizácie v USA, ktorá je rešpektovaná na celom svete. V Austrálii, kde Toyota dlhé roky predáva najviac áut, bola v štúdii analytickej spoločnosti Roy Morgan označená za najdôveryhodnejšiu značku áut.