Momentálne MG4 Electric absolvuje intenzívne testovanie v Európe s českými registračnými značkami. FOTO: MG
StoryEditor

Popularita stúpa. Čínska ofenzíva elektroáut prevalcuje Európu, varuje analýza

27.09.2022, 11:44
  • Kedysi automobily z dielne čínskych značiek znášali len posmešky a väčšina ich na trhu nebrala príliš vážne.
  • Dnes je však Čína najväčším automobilovým trhom celkovo aj pre elektrické autá a tamojší výrobcovia sa chcú presadiť i v Európe.
  • Aké sú výhliadky do budúcnosti podľa najnovšej analýzy českých odborníkov?

Autopriemysel prechádza najväčšou premenou od svojho vzniku. Elektromobilita a digitalizácia zásadne pretvára biznismodel, na ktorom európske automobilky doteraz stavali svoj úspech. „Ak EÚ a jednotlivé členské krajiny nepodporia výrobné kapacity európskych koncernov, výstavbu infraštruktúry a tovární na batérie, hrozí, že európske automobilky predbehne konkurencia z Číny, a to aj v Česku,“ tvrdí Vít Havelka, analytik thinktanku Europeum.

Portál iDNES.cz získal prístup k analýze, ktorú na túto tému experti think tanku Europeum vypracovali. Podľa nej sa diskusie o elektromobilite v Českej republike doteraz točili predovšetkým okolo toho, aký majú elektroautá dojazd, či sú skutočne ekologickejšie ako ich spaľovacie verzie, alebo či si ich bude môcť dovoliť bežný smrteľník.

image

Analýza európskeho trhu s elektromobilmi. SNÍMKA: Acea

SNÍMKA: Acea

Zatiaľ čo takáto debata je jednoznačne dôležitá, prehliada úplne základnú otázku: akým smerom sa bude vyvíjať globálna konkurencia a kto bude autá na svetový trh dodávať. A ťahúňom je v tomto smere Čína. Len pre predstavu – zatiaľ čo v roku 2021 sa v Európe predalo okolo 12 miliónov nových vozidiel, v Číne to bolo v rovnakom roku 21,5 milióna.

Navyše čínsky trh celkovo rastie, a tak už tento rok má skoro trojnásobný objem v porovnaní s EÚ. Keď čínski vodiči začali masívne prechádzať na elektroautá, profitovali z toho spočiatku mimoázijskí výrobcovia ako napríklad Tesla. Pri dnešnom pohľade na štruktúru čínskeho trhu s elektromobilmi je však jasné, že lídrom je v súčasnej dobe čínska automobilka BYD.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 78% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-09-26 12:37:22 - Feat.: 1 - Title: Polícia ukázala autá, o ktorých „rozhodli“ Slováci. Víťazný dizajn nakoniec nepoužila 02 - Modified: 2022-09-23 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Ukradnutý vynález za desiatky miliónov: Čech dostane od amerického obra mastné odškodné 03 - Modified: 2022-09-20 09:10:53 - Feat.: 1 - Title: Postrach elektromobilov: Čína a Kalifornia vypínajú autám nabíjačky, elektriny je málo 04 - Modified: 2023-05-26 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Najviac za svoje peniaze? Vybrali sme 10 áut s najlepším pomerom ceny a protihodnoty 05 - Modified: 2022-09-14 12:55:15 - Feat.: 1 - Title: Odvrátená stránka výbavy auta: Ktoré prvky môžu časom potrápiť a ktoré sú neškodné? ​ 06 - Modified: 2022-09-14 08:33:08 - Feat.: 1 - Title: Dieslom hrozí paralýza. Pre nedostatok AdBlue autá nenaštartujú, varujú špeditéri
01 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 02 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 03 - Modified: 2024-11-19 10:03:28 - Feat.: - Title: Európe chýba odvážna hospodárska politika. Mala by spojiť svoje sily a zdroje, vyhlásila Lagardová 04 - Modified: 2024-11-19 09:21:40 - Feat.: - Title: EÚ chce prinútiť čínske firmy, aby zdieľali technológie s európskymi partnermi, píše Financial Times 05 - Modified: 2024-11-19 08:43:58 - Feat.: - Title: Európske historické hotely získali významné ocenenie, bodovali aj tie zo Slovenska
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. november 2024 03:44