Pripravovaná nová emisná norma s označením Euro 7 donúti podľa doterajších informácií a odhadov automobilky k tak veľkým investíciám, že jej príchod z trhu prakticky odstráni lacné autá. Zdajú sa vám opísané scenáre ako príliš pesimistické? Nemali by sa.
Hovoria o nich totiž predstavitelia veľkých automobiliek, ktorí sú v obraze a vedia, čo výrobcov automobilov v najbližšej budúcnosti skutočne čaká. Jedným z kormidelníkov významných automobilových výrobcov je aj Thomas Schäfer, ktorý stojí momentálne v čele mladoboleslavskej automobilky Škoda Auto.
Ten pozná nielen pomery v materskom koncerne Volkswagen, ale vidí aj do procesov v automobilovom priemysle a tvrdí, že emisná norma Euro 7 bude pre dostupnú individuálnu mobilitu veľkým zásahom. Jeho tvrdenia znejú logicky a zodpovedajú tomu, čo sa tu momentálne deje.
Ako hovorí Schäfer, novo pripravovaná norma v Európa prakticky zlikviduje nové autá do sumy približne 20-tisíc eur. Avšak hlavným problémom normy Euro 7 nie je len to, že kladie na automobilový vývoj až nezmyselne tvrdé požiadavky, ale zároveň znamená úplný koniec áut so spaľovacími motormi bez pomoci elektromotorov.
To znie síce pekne, no výrobcom to znižuje dobu, po ktorú budú môcť výsledky svojho drahého vývoja uplatniť na trhu a očakávať návratnosť svojich nemalých ziskov. Už teraz je navyše každému jasné, že Európska únia spaľovacie motory čoskoro zatrhne úplne. Veľké výdavky na vývoj spaľovacích motorov navyše odoberajú možnosti investícií do elektrických áut.
Že majú automobilky investovať už len do elektromobilov? V ideálnom svete možno, v tom reálnom však na elektromobiloch automobilky stále skôr prerábajú a ich predaje sú len minimálne, takže sa vývojové náklady zatiaľ značkám príliš nevracajú. Aby automobilky prežili, potrebujú predávať aj autá so spaľovacími motormi.
Otáznik visí aj nad objemom predajov nových áut v blízkej budúcnosti. Norma Euro 7 totiž, ako sme už v úvode spomínali, z trhu odstráni väčšinu lacných áut. Tie zvyšné doplní drahými elektromotormi a batériami a ich spaľovacie motory budú tiež drahšie, než kedykoľvek predtým.
Túto obavu už vyjadrilo aj vedenie Dacie, rumunskej automobilky zameranej na výrobu a predaj dostupných vozidiel. A aké by bolo riešenie? Podľa mnohých zainteresovaných najmä pomalší a prirodzenejší proces transformácie automobilového priemyslu na novú formu pohonu.
Obrovskému tlaku Európskej únie na prechod k elektromobilite totiž nezodpovedá nielen rozširovanie infraštruktúry v krajinách, ale ani kúpyschopnosť obyvateľstva a reálne možnosti európskej ekonomiky. Aj preto už Európska únia uvažuje, že príchod normy Euro 7 oddiali o ďalšie dva roky. Či sa tak však naozaj stane, je momentálne vo hviezdach.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.