Automobilky krajín Vyšehradskej štvorky vyzvali Európsku úniu k odloženiu niektorých regulačných požiadaviek, ktoré tento rok vstúpili alebo tento rok nadobudnú platnosť, aspoň o pol roka alebo rok.
Patrí medzi ne nová emisná norma Euro 6 / IV, nariadenie typového schvaľovania vozidiel alebo prísne limity CO2. Dôvodom pre žiadosť o odloženie je vplyv koronavírusovej epidémie na automobilové odvetvie. Výzvu už podpísali prezidenti združenia autopriemyslu ČR, Slovenska, Poľska a Maďarska.
V Česku sa vyrábajú automobily Škoda, Hyundai, Toyota, Peugeot a Citroën, na slovensku sú to napríklad Volkswagen, Kia alebo Jaguar, v Maďarsku pôsobí Daimler, Suzuki, Audi a Opel a v Poľsku sa okrem iného vyrábajú vozidlá Fiat, Opel, Toyota a Volkswagen.
Jednou z najdôležitejších súčastí riešení dopadov pandémie je podľa automobiliek analýza dopadov na schopnosť výrobcov naplniť regulačné požiadavky.
"V prípade emisií CO2 pre osobné autá je rovnako ako v ostatných prípadoch potrebné predovšetkým vykonať analýzu dopadov na trhy a ekonomiky a následne urobiť kroky, ktoré by zabránili ešte väčšiemu prehĺbeniu súčasnej krízy a jej vplyvu na európsky priemysel," uviedli zástupcovia automobilového priemyslu vo svojej výzve .
Okrem samotného postupného uvoľňovania trhov je pre oživenie ekonomiky podľa firiem nutné zaistiť finančnú pomoc prostredníctvom fondov Európskej únie i národných rozpočtov.
Ich cieľom by mala byť podpora likvidity firiem a zachovanie pracovných miest aj v ďalších mesiacoch tohto roka. Kľúčovou súčasťou pomoci je vzhľadom k dramatickému poklesu odbytu naštartovanie dopytu po nových vozidlách vo všetkých segmentoch.
Programy na podporu obnovy vozového parku, takzvané šrotovné, je podľa nich nevyhnutné koordinovať na európskej úrovni, aby sa predišlo prelievaniu emisií v podobe presúvania starých či vyradených vozidiel medzi jednotlivými členskými štátmi. Európsky automobilový priemysel predstavuje sedem percent HDP Európskej únie a zamestnáva priamo aj nepriamo 13,8 milióna ľudí.
Dôsledky pandémie koronavírusu sú pritom dramatické, výrazné obmedzenie prevádzky výrobných závodov malo dopad až na 1,1 milióna zamestnancov v Európe. Kvôli zastaveniu alebo obmedzeniu produkcie automobilky nevyrobili 2,3 milióna vozidiel, a teda 15 percent z celoročného objemu.
V krajinách V4 zamestnávajú firmy v autopriemysle priamo 650-tisíc ľudí a vytvárajú rovnaký počet naviazaných pracovných miest. Produkcia z krajín strednej Európy predstavuje takmer pätinu celkovej výroby vozidiel v Európskej únii.