Výrobná linka pre najpredávanejší model automobilky Seat v závode Martorell sa takmer nedá poznať. Aktuálne sa už na nej nevyrábajú komponenty pre populárny Leon, namiesto nich z linky schádzajú dôležité automatické pľúcne ventilátory pre zdravotníctvo, bojujúce s epidémiou nového koronavírusu.
„Motivácia každého, kto sa zúčastňuje na tomto projekte je, že s našim know-how dokážeme masovo vyrábať aj vybavenie zachraňujúce životy,“ vysvetľuje Nicolás Mora z výrobnej divízie závodu Seat Martorell.
Základom je elektromotor stieračov
Od začiatku situácie spôsobenej vírusom boli v spoločnosti Seat spustené viaceré iniciatívy na boj s rozšírením vírusu. Jednou z nich je výroba materiálov a zariadení, po ktorých je v nemocniciach veľký dopyt, ako sú napríklad aj tieto pľúcne ventilátory.
Tím inžinierov sa usilovne pustil do konštrukcie rozličných prototypov, celkovo ich bolo 13, kým sa rozbehla výroba definitívneho modelu. Tento projekt využíva prevody vyrobené modernou technológiou 3D tlače, ale taktiež aj hriadele z prevodovky a modifikovaný elektromotor stieračov áut. Cieľom bolo vytvoriť ventilátor najvyššej kvality a výsledkom je prístroj pomenovaný OxyGEN.
Bol navrhnutý v spolupráci so spoločnosťou Protofy.XYZ z Barcelony, špecializovanou na výrobu mechanických a elektronických prototypov a vyrába sa aktuálne priamo v automobilovom závode Seat Martorell.
Transformácia výrobnej linky
Celkovo až 150 zamestnancov z rozličných oblastí zmenilo svoje pôvodné pracoviská a kompletizuje diely, používané na výrobu ventilátorov na linku, kde sa doteraz vyrábali komponenty pre Seat Leon. Ten nedávno prišiel vo svojej novej generácii a kvôli rozšíreniu koronavírusu naprieč Európou sme sa naplánovaných prvých jázd nemohli zúčastniť - boli totiž oficiálne zrušené.
„Prispôsobiť výrobnú linku, na ktorej sa pôvodne vyrábali pomocné rámy prednej nápravy na výrobu ventilátorov bol zdĺhavý a náročný proces, do ktorého boli zapojené mnohé oblasti výroby, no podarilo sa nám to dosiahnuť v rekordnom čase za jeden týždeň,“ povedal Sergio Arreciado z oddelenia tvorby procesov Seat.
Každý pľúcny ventilátor sa skladá z vyše 80 elektronických a mechanických komponentov a v sekcii kontroly kvality sa sterilizuje pomocou ultrafialového žiarenia.
Ventilátor momentálne prechádza testovacou fázou v rámci schvaľovacieho procesu. Podľa informácii priamo z automobilku už medzičasom beží výrobná linka vďaka mnohým zamestnancom, neúnavne pracujúcim na tomto projekte. „Všetka táto práca, ktorú sme urobili, sa vyplatila už len kvôli vedomiu, že sme sa pokúsili zachrániť životy,“ povedal Francesc Sabaté z oddelenia výskumu a vývoja značky Seat.
Španielska automobilka však nie je jediná, ktorá sa podujala pomôcť úpravou výroby v boji proti koronavírusu. Napríklad Fiat aktuálne presedlal na výrobu ochranných masiek na tvár, česká Škoda Auto potom v spolupráci s inštitútom pre informatiku, robotiku a kybernetiku (CIIRC) na ČVUT začala s vývojom a výrobou dýchacích masiek pomocou 3D tlače. Podobne postupovali aj ďalší výrobcovia.