Nesplnenie prísnych limitov emisií, ktoré majú byť zavedené v najbližších rokoch, znamená hrozbu platenia pokút. Na niečo také však sektor nie je pripravený, píše Financial Times.
Výrobcovia automobilov podľa nových pravidiel musia do roku 2021 znížiť emisie osobných vozidiel v priemere maximálne na 95 gramov CO2 na kilometer. Za každý gram, ktorý bude nad túto hodnotu, môžu zaplatiť pokutu 95 eur, krát počet vyrobených osobných áut. "Hovoríme o potenciálnej pokute 30 miliárd eur pre celé odvetvie," hovorí šéf spoločnosti Volkswagen Herbert Diess.
Do roku 2030 sa pritom emisie majú znížiť o ďalších 37,5 percenta. Pri nových osobných automobilov sa však zatiaľ emisie zvyšujú, pretože spotrebitelia sa vyhýbajú naftovým autám a volia benzínové varianty, ktoré sú z hľadiska emisií horšie. Súčasne sa záujem presúva na ťažšie športové úžitkové vozidlá (SUV). Podľa najnovších údajov spoločnosti Jato Dynamics emisie vlani vzrástli v priemere na 121 gramov CO2 na kilometer, čo bola najvyššia úroveň za štyri roky.
Predaj SUV, ktoré vypúšťajú viac emisií CO2 než tradičné osobné autá, sa od roku 2015 zvýšil o tri štvrtiny. Ďalším faktorom je odklon od automobilov na naftový pohon, ktorý začal po afére Volkswagenu. Diesele bežne vypúšťajú o pätinu menej uhlíka než vozidlá spaľujúce benzín. Kým v roku 2011 sa autá na naftu podieľali v EÚ na celkovom predaji áut 56 percentami, vlani už len 37 percentami.
Analytik spoločnosti Evercore ISI Arndt Ellinghorst označil limity CO2 za najväčší štrukturálny problém, akému sektor čelí. Môže ho poznamenať viac než obchodná vojna s Čínou, americké clá, zákaz dieselov aj brexit. Analytik odhaduje, že automobilový priemysel bude musieť na splnenie nových noriem vydať 15,5 miliardy eur.
Rada výrobcov spolieha na prínos takzvaných čistých automobilov na elektrický pohon, ktoré im pomôžu kompenzovať emisie iných áut. To vysvetľuje príval elektromobilov, ktorý sa má na trhu objaviť v najbližších 18 mesiacoch. Kvôli vysokým nákladom na batérie sa však mnoho takých áut predáva s nižšími maržami ako tradičné autá, niektoré vozidlá sú dokonca aj stratové.
Načasovanie zmien nemohlo byť horšie. "Pre výrobcov automobilov je to toxický kokteil. Predajný cyklus vrcholí a emisné pravidlá zaťažujú firmy, ktoré majú pritom vyššie výdavky do technológií," upozorňuje Patrick Hummel z banky UBS. Odhaduje, že zisky európskych automobiliek budú v roku 2021 o 14 percent nižšie ako v roku 2018, čo predstavuje sumu 7,4 miliardy eur.
Iná cesta ako prispôsobiť sa novým normám však pre výrobcov nie je. Jedna vec je zaplatiť pokutu za nesplnenie limitov, ďalšie je súčasné ohrozenie povesti, čo sa môže premietnuť do poklesu odbytu.
Jedným z nechcených dôsledkov znižovania bude koniec malých osobných áut. Tie by sa okamžite stali cenovo nedostupné. Ako upozornil analytik Max Warburton zo spoločnosti Bernstein, aj ten najlacnejší hybridný systém stojí 600 až tisíc eur na jedno auto, plnohodnotný hybrid potom stojí 2 500 až 4 000 eur.
Cena malých áut s týmto vybavením by sa tak vyšplhala do nereálnych výšin. Ako dodal šéf Volkswagenu Herbert Diess, autá ako Up! a Polo normy roku 2030 nikdy nesplnia.