Po cestách sa nepohybujeme sami. Sú tu totiž aj ľudia, ktorí sú bohužiaľ ukrátení o niektorý zo zmyslov. Jedným z nich je tiež zrak. Tento jedinec je okrem iného odkázaný práve na sluch, čo je hlavný dôvod v zmene legislatívy. Hybridy a elektromobily tak po novom nesmú byť tiché. Budú musieť mať povinne osadené zariadenia emitujúce zvuk tradičného motora.
Tento návrh pochádza z dielne Európskej únie a je upravený európskou smernicou. Prítomnosť zariadenia – systému AVAS – argumentujú predovšetkým ako účinnú signalizáciu pred možným nebezpečenstvom pomaly približujúceho sa vodiča, a to ako pre obyčajných chodcov, tak pre tých s postihnutím zrakového orgánu.
Systém AVAS bude pracovať len do rýchlosti 20 kilometrov za hodinu. Po prekročení tejto hranice sa môže bezpečne vypnúť, keďže odborníci usúdili, že pri vyššej rýchlosti sú elektromobily a hybridy vlastnou konštrukciou, aerodynamickým hlukom, valivým hlukom z pneumatík už dostatočne hlučné na to, aby ich chodci včas zaregistrovali.
Navyše, zvuky systému AVAS sa nesmú podobať žiadnym výstražným zvukovým znameniam. Majú priamo generovať zvuk akcelerácie alebo decelerácie automobilu.
Čo to teda do budúcna znamená? Popravde, je za tým do istej miery aj marketing. Vývojári dobre vedia, že zvuk emitujúci systémom AVAS bude hrať na city a noví záujemcovia o vozidlá budú zvažovať kúpu aj podľa neho. Z toho vyplýva, že koľko značiek, toľko nápadov.
Frank Welsch, ktorý spravuje časť osobných automobilov značky Volkswagen, pripustil pre agentúru Reuters na veľtrhu v Ženeve, že športové autá vydajú viac basov.
SUV zase získajú hlbšiu farbu od reproduktorov. Mercedes s označením EQ pri vývoji zvuku spolupracuje s členmi hudobnej skupiny Linkin Park a Renault (model Zoe) bol inšpirovaný starými sci-fi filmami.
Preto sa zvuk auta môže zdať rovnako dôležitý ako jeho vzhľad alebo farba v priebehu niekoľkých rokov. Systém je zaujímavý aj v Jaguari I-Pace, ktorého zvuk pripomína akúsi kozmickú loď. Podobné riešenie sa použilo aj v druhej generácii obľúbeného Nissanu Leaf, ktorý je mimochodom vôbec najpredávanejší elektromobil sveta.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.