Škoda Felicia, jeden z najobľúbenejších českých kabrioletov všetkých čias, tento rok oslavuje 60 rokov od svojej svetovej premiéry na veľtrhu v Lipsku. Z výrobnej linky závodu v Kvasinách zišiel ešte v rokoch 1959 až 1964, pričom sa vyrobilo celkom 14 863 exemplárov a viac než dve tretiny produkcie boli exportované prakticky do celého sveta.
V nedeľu 1. marca 1959 sa otvorili brány veľtrhu v nemeckom Lipsku. K výrazným magnetom pozornosti československej expozície patrili nové modely osobných vozidiel, keďže sa tu premiérovo predstavil napríklad atraktívny kabriolet Škoda Felicia.
Pozornosť vzbudila novinka tiež na následnom autosalóne v Ženeve (12. - 22. marca) a od 4. apríla boli tri exempláre úspešne prezentované i na newyorskom výstavisku Coliseum. Uvedenie do predaja v USA, vtedy krajine s najväčšou automobilovou produkciou sveta a zároveň s najväčším automobilovým trhom, bolo pre všetky značky otázkou veľkej prestíže.
Predchodcom bola otvorená Škoda 450 z roku 1957. Typové označenie vyjadrovalo počet valcov a taktiež konkrétny výkon motora, v danom prípade 50 koní (36,8 kW). Väčšina z celkom 1010 kusov kabrioletu Škoda 450, vyrobených do roku 1959, bola určená pre náročných svetové trhy, vrátane Veľkej Británie a USA.
Nástupcom sa začiatkom roku 1959 stala spomínaná Škoda Felicia. Výroba prebiehala v závode v českých Kvasinách, k významným technickým inováciám oproti typu Škoda 450 patrila nová predná náprava s vinutými pružinami, prenos vibrácií z podvozku s centrálnym chrbticovým rámom do celokovovej karosérie obmedzili masívnejšie gumené silentbloky, pribudli aj napríklad účinnejšie asymetrické svetlomety. Okrem štandardnej textilnej sťahovacie strechy ponuku doplnil laminátový hardtop, vážiaci iba 27 kilogramov.
V základnom prevedení mala Felicia pohotovostnú / užitočnú hmotnosť 930/300 kilogramov, pri rázvore 2 390 milimetrov bola 4 065 milimetrov dlhá. Okrem štyroch osôb prepravila až slušných 320 litrov batožiny. Radový benzínový štvorvalec s ventilovým rozvodom OHV dával z objemu 1 089 centimetrov kubických výkon 50 koní (36,8 kW) pri 5 500 otáčkach, krútiaci moment dosahoval následne 74,5 Nm a bol dostupný už v otáčkach 3 500 za minútu. Na 15-palcových pneumatikách kabriolet dosahoval rýchlosť až 130 kilometrov za hodinu a jeho priemerná spotreba sa pohybovala okolo deviatich litrov na sto kilometrov.
Kabriolet s peknými tvarmi žal okamžite úspech, už v roku 1959 sa vyviezlo za hranice takmer 70 percent z 3 251 vyrobených vozidiel. Felicia vzbudila pozornosť aj v tak odľahlých destináciách, ako boli autosalóny v Mexico City alebo Johannesburgu. K najznámejším zahraničným majiteľom štýlového kabrioletu patril jeden z najlepších profesionálnych hokejistov svojej doby, Kanaďan Maurice "Rocket" Richard, kapitán tímu Montreal Canadiens. Ako prvý v histórii NHL nastrieľal 50 gólov v 50 zápasoch.
V marci 1961 sa v Ženeve predstavil taktiež facelift modelu Škoda Felicia. Okrem jemnejšia prednej masky zaujali predovšetkým kvapkovité zadné svetlá vo zvýšených blatníkoch, pribudla lôžková úprava interiéru, nová prístrojová doska zo sklolaminátu "Polytex" bola čalúnená čiernou koženkou. Vyklápacie zadné bočné okienka laminátového hardtopu zlepšili celkové odvetranie interiéru.
Radenie sa zrýchlilo a spresnilo presunutím radiacej páky zo stĺpika pod volantom do športovejšej polohy na podlahe. Výkon motora s objemom 1,1-litra vzrástol o dva kone (1,4 kW) vďaka technickým zmenám umožneným rozšírením existujúcej ponuky benzínu o kvalitnejší s oktánovým číslom 70. V nasledujúcom roku 1962 ponuku rozšírila verzia s označením Felicia Super so štvorvalcom a objemom 1 221 centimetrov kubických, s dvojicou spádových karburátorov československej značky Jikov.
Aj vďaka ďalším úpravám mali zákazníci k dispozícii 55 koní (40,5 kW) pri 5 100 otáčkach za minútu a krútiaci moment dosiahol 82 Nm pri 3000 otáčkach za minútu. Felicia Super, vážiaca len o 10 kilogramov viac ako základný model, dosahovala na širších pneumatikách rýchlosť 135 kilometrov za hodinu.
Výroba obľúbenej série Felicia sa na linke závodu v Kvasinách prelínala s nemenej úspešným "súrodencom" Škoda Octavia Combi, éra otvorených automobilov Škoda s rámovým podvozkom a klasickou koncepciou pohonu skončila s rokom 1964 aj kvôli prechodu automobilky na moderný typ Škoda 1000 MB.
Škoda Felicia sa stala ikonou aj na domácom trhu. Atraktívny kabriolet radu Felicia sa teší veľkej obľube aj 60 rokov od svojej premiéry. Svedčí o tom nielen záujem medzi zberateľmi historických vozidiel či rastúca trhová hodnota dochovaných exemplárov, ale aj pozornosť, venovaná otvoreným vozidlám Škoda pri akciách historických vozidiel - od západnej Európy po Čínu.