Kamery na vozidlách namiesto bočných zrkadiel už v súčasnosti nie sú sci-fi. Ako prvé sériové auto ich podľa mnohých dostala novinka od Audi s označením e-tron, kde podstatne zlepšujú aerodynamiku tohto elektromobilu.
V skutočnosti však mala nemeckú automobilku tesne predbehnúť značka Lexus s modelom ES vybaveným touto technológiou na japonskom trhu. Spoločnosť Lexus teraz uvažuje o zavedení tejto technológie aj mimo Japonska, vrátane východnej Európy.
Vyplýva to z vyjadrenia prezidenta Lexus International Yosihira Sawa, ktorého citoval portál Automotive News. Ako povedal prezident spoločnosti, japonská značka v súčasnosti posudzuje právnu situáciu a dopyt po takomto riešení na iných trhoch.
Prídu na európsky trh?
V tejto chvíli môžu byť pravdepodobne najväčšou prekážkou na ceste k zavedeniu tejto inovatívnej technológie v iných krajiných predpisy. Tie brzdia aj autonómne funkcie mnohých vozidiel, ktoré už majú do istej miery samojazdiace schopnosti - príkladom môže ísť Mercedes s funkciou zmeny pruhu, či Audi s limuzínou A8.
V Európe, rovnako ako aj v mnohých iných častiach sveta, totiž zákon vyžaduje, aby mali autá okrem iného aj klasické zrkadlá. Situácia sa však môže už onedlho zmeniť. Prvou krajinou, ktorá povolila používanie kamier namiesto zrkadiel, je práve Japonsko. Analytici teraz špekulujú, že nepotrvá dlho a Európska únia by mohla byť v poradí ďalším regiónom, kde spomenuté riešenie nájde využitie.
Na zozname nechýbajú ani Spojené štáty a Čína. Cesty by potom mohli brázdiť modely s kamerami v podobe elektromobilu Audi e-tron či spominaného Lexusu ES. Nepotrvá však dlho a toto riešenie si nepochybne nájde uplatnenie aj pri lacnejších modeloch rôznych značiek.
Kamery víťazia
Nahradenie zrkadiel kamerami by pritom prinieslo hneď niekoľko výhod. V systéme Lexus pomenovanom Digital Outer Mirrors System je aktuálny obraz toho, čo sa deje za autom a aj vedľa neho. Vodič premietaný obraz následne vidí vo vnútri auta na dvoch displejoch umiestnených na bočných stĺpikoch. V prípade nemeckého výrobcu Audi ide o decentnejšie riešenie a zabudovanie samotných displejov priamo do dverí.
Na vonkajšej časti auta sú ale v oboch prípadoch umiestnené iba kamery, ktoré zaberajú menší priestor ako klasické bočné zrkadlá. Takéto riešenie zmenšuje odpor vzduchu a v dôsledku toho aj samotnú spotrebu paliva, rovnako ako šum pri rýchlej jazde. Pri modeli Audi e-tron je vďaka takémuto riešeniu možné dosiahnuť vyšší dojazd na jedno nabitie vozidla - nižšia spotreba energie.
Zlepšuje sa tiež viditeľnosť v okolí stĺpikov karosérie. Kamery taktiež zmenšujú vznikajúci mŕtvy uhol a umožňujú zobrazovať na displeji dodatočné informácie - napríklad pomocné línie počas parkovacieho manévru. Majiteľ vozidla sa pritom nemusí obávať vonkajšieho znečistenia – kamery by mali byť totiž chránené pred dažďom i snehom.
Technológia by nemala byť ani príliš drahá. Za systém Lexus Digital Outer Mirrors v najnovšej verzii modelu ES Japonskí vodiči zaplatia navyše 216-tisíc jenov, čo je približne suma 1 667 eur. To je v rámci bohatého príplatkového zoznamu prémiových vozidiel pomerne nízka suma
I keď model Lexus ES zrejme odštartoval skutočnú revolúciu, nápad auta s kamerami namiesto bočných zrkadiel nie je obzvlášť veľkou novinkou. Na autosalónoch už roky pôsobia koncepty s kamerami. Prednosti použitia kamier si pritom samozrejme uvedomujú aj iné automobilky, ako napríklad BMW či Mercedes.