Hovorca PSA v reakcii na správu o "rozdelení" oznámil, že pôvodná dohoda o spoločnom podniku v Kolíne, podpísaná v januári 2002, zahŕňa klauzulu, ktorá umožňuje každému z partnerov prehodnotiť svoje postavenie v danom okamihu.
"Sme v tomto procese hodnotenia. Nič sa nerozhodlo," povedal hovorca písomne agentúre Reuters. Podľa francúzskeho denníka však chcú automobilky naopak rozšíriť spoluprácu vo výrobe ľahkých úžitkových vozidiel vo Francúzsku a v Španielsku.
TPCA vyrába malé vozidlá značky Peugeot, Citroën a Toyota. Kapacita závodu je 330-tisíc áut ročne, čo je strop, ktorý závod dosiahol v roku 2009. Tento rok má vyrobiť vyše 200-tisíc áut. V spoločnosti pracuje približne 2 700 ľudí a firma je jedným z najväčších exportérov v Českej republike a zároveň najväčším zamestnávateľom v kolínskom regióne.
TPCA Toyota Peugeot Citroën je spoločným podnikom Toyota Motor Corporation a PSA Group s rovnocenným podielom 50 percent. Výrobné procesy v továrni obstaráva japonská značka.
Nová generácia mala z Kolína vychádzať od roku 2020. Automobilky však aj preto, že je dopyt po miniautách stále menší, musia prehodnotiť stratégiu.
"To, či bude Toyota pokračovať v spolupráci aj v tretej generácii, závisí od toho, či sa obe spoločnosti dohodnú na ďalšom smerovaní tohto modelu. Pokiaľ nájdeme spoločnú stratégiu, môžeme pokračovať. Ak budeme mať rozdielne predstavy, tak by to mohlo byť dôvodom, prečo to zastaviť," povedal na začiatku októbra na autosalóne v Paríži predseda spoločnosti Toyota Europe Didier Leroy.
Najmenšie autá sú pre automobilky okrajovými kategóriami. Pre zníženie nákladov na vývoj a výrobu preto spolupracujú naprieč trhom. So stále prísnejšími emisnými limitmi malé autá prestávajú dávať zmysel automobilkám aj zákazníkom.
"Nové normy znižujú priemerné flotilové emisie na úroveň, ktoré dnes dosahujú len tie najmenšie modely s konvenčnými technológiami pohonu. Po roku 2020 budú potom automobilky aj do týchto najlacnejších a najjednoduchších áut nútené nasadzovať zložité a drahé technológie, ako napríklad komplikované systémy čistenia výfukových plynov či hybridné pohony. Vzhľadom k extrémne nízkej marži u týchto vozidiel a vysokej citlivosti zákazníka na cenu tým však tieto autá zdražejú na úroveň, kedy sa stanú nepredajné. V konečnom dôsledku tak hrozí, že táto kategória vozidiel na trhu úplne vymizne," vysvetľuje pre iDNES.cz Zdeněk Petzl, riaditeľ českého Združenia automobilového priemyslu AutoSAP.
Denník Les Echos píše, že odchod PSA zo závodu v Kolíne dáva zmysel, pretože PSA nedávno kúpilo firmu Opel, ktorej továrne nejdú na plnú kapacitu. Je tiež zrejmé, že Toyota kvôli brexitu bude pravdepodobne potrebovať závod v Kolíne viac ako PSA.