V 60. rokoch minulého storočia už automobilový priemysel prechádzal na samonosné karosérie, ale ešte existovalo veľa áut s rámovou konštrukciou, píše iDnes.cz. Väčšina väčších výrobcov napriek tomu prešla na kompletnú stavbu áut vo svojej réžii. Tak to bolo po roku 1955 aj v automobilke Bentley a Roll Royce s príchodom nového radu Silver Cloud a S-Series.
V prípade Bentley vzniklo do roku 1962 približne 1 900 áut, z toho už len 21 malo zákazkovú karosériu. Na predĺženom rázvore potom len šesť áut a jedno vytvorila dnes už neexistujúca karosáreň Wendler z Reutlingenu v západnej časti krajiny.
Pozrite si tiež krátke video z exkluzívnej jazdy najluxusnejším autom sveta:
Auto je úplne výnimočné, pretože je to kombík, čo je typ karosérie, ktorý od Bentley málokto očakáva. Navyše pri pohľade na auto prekvapia striedme línie, ktoré nekorešpondujú s barokovými tvarmi továrenského modelu S2. Ono totiž samotná karoséria má pôvod v Mercedese, ale aj v tomto prípade je to neštandardná záležitosť.
Auto si objednal anonymný kupec, ktorého totožnosť je dodnes neznáma. Vie sa, že pochádzal z New Yorku a auto bolo dodané do tamojšieho jachtárskeho klubu. Majiteľ sa neskôr neprezradil, ani keď auto v 80. rokoch venoval múzeu. Potom bolo predané do Európy aby sa neskôr vrátilo do New Yorku a prešlo náročnou renováciou.
Podvozok auta je od Bentley, karoséria potom vychádza z modelu Mercedes W112. Zákazník totiž pôvodne chcel postaviť auto od tejto nemeckej automobilky, ale nebol úspešný, a preto vznikla táto netradičná stavba.
Lenže aj s touto karosériou je to zaujímavé. Mercedes W112 (plus príbuzné modely W110, W111) totiž priamo z továrne Mercedesu neexistovali vo verzii kombi. Nemecká automobilka vyrábala len sedan, kupé a kabriolet. Napriek tomu kombi zvané Universal existovalo, malosériovo ho stavala belgická spoločnosť I.M.A. Auto sa potom predávalo v bežnej predajnej sieti značky Mercedes.
Na prvý pohľad Bentley Wendler tvarom karosérie kombi Univesal pripomína. Lenže I.M.A. začala montovať kombíky až od roku 1965, pritom Wendler je už z roku 1960. Buď sa I.M.A. inšpirovala z konštrukcie Wendler, alebo, čo je pravdepodobnejšie, ak dizajnér chcel uchovať línie sedanu, musel postupovať podobným spôsobom. A podobnosť oboch áut je teda čisto náhodná.
1960 Bentley S2 Shooting Brake by Wendler
— HymanLtdClassicCars (@HymanLtd) 21. júna 2018
Unique, one-off shooting brake coachwork by Wendler of Germany commissioned by an anonymous New York yachtsman. Exquisite construction and a fascinating history.
Check this out here! https://t.co/3iCjeyevKY pic.twitter.com/DzTISq4Wg3
Tak či onak je Bentley Wendler výnimočné auto. Predovšetkým predné partie sú podarenou kombináciou masky Bentley a tvarov karosérie Mercedesu W112, hoci mnohé sériové diely na aute museli byť upravené. Vzadu nechýbajú klasické "plutvičky", ktoré sú pre túto sériu Mercedesov charakteristické. V prípade tejto stavby sú ešte zvýraznené.
Na kolesách je skryté Bentley a pod kapotou samozrejme tlčie taktiež tlčie srdce tejto značky. Ide o osemvalec s objemom 6,2 litra. Tento legendárny agregát série L môžeme v množstve modifikácií a po niekoľkých úpravách stále nájsť v napríklad modeli Bentley Mulsanne. Ale teraz už má o niečo väčší objem a napríklad aj dve turbodúchadlá.
Reštaurovanie tohto vozidla bolo veľmi dôkladné. Vnútri bola použitá špičková koža Connolly a obklady vychádzajú z orechového dreva. Vo výbave zaujmú prístroje a výbava od Bentelye aj od Mercedesu, Wendler ich skombinoval a navyše mnoho súčiastok pravdepodobne vyrábal sám, hoci pripomínajú továrenské diely Mercedesu.
Auto má aj strešné okno a autorádio Becker Europa. Aktuálne je auto v USA na predaj za zhruba 575-tisíc dolárov, čiže zhruba za pol milióna eur.