Dožadujú sa v nej vrátenia peňazí za autá so softvérom, ktorý slúžil na manipuláciu s emisiami. Kvôli škandálu vedie Volkswagen v Nemecku niekoľko právnych sporov.
Softvér, ktorý umožňuje manipulovať s emisiami tak, že ich autá pri jazde produkujú výrazne viac ako pri kontrolných testoch, inštaloval koncern do približne 11 miliónov naftových áut po celom svete. Aféra sa okrem iného týka asi 1,2 milióna vozidiel Škoda Auto.
Kým v Spojených štátoch musí Volkswagen platiť miliardové pokuty a odškodné, európski klienti sa zatiaľ podobného kroku nedočkali. Požadujú ho pritom niektoré organizácie na ochranu spotrebiteľa, alebo najväčší európsky autoklub ADAC. Ten chce, aby aj nemeckí klienti dostali odškodné päťtisíc eur na osobu.
Koncern sa k tomu ale zatiaľ nechystá, a preto jeho klienti musia svoje nároky väčšinou presadzovať individuálne. Podľa informácií Volkswagenu je takýchto prípadov približne sedemtisíc, z ktorých zatiaľ nemecké súdy rozhodli asi 900. V 70 až 75 percentách z nich pritom podľa koncernu žaloby odmietli.
Zástupca americkej advokátskej kancelárie Hausfeld Christopher Rother si však myslí, že terajšia žaloba tisícov klientov má väčšiu šancu na úspech.
"Kto ako výrobca zákazníkov klame a na trh dodáva autá, ktoré nezodpovedajú predpisom, je povinný vyplatiť náhradu škody. O tom z nášho pohľadu nemôže byť žiadnych pochýb," uviedol Rother, ktorý sa usiluje o to, aby Volkswagen klientom za kúpené autá vrátil celkom 357 miliónov eur.
Žaloby klientov, ktorí sa dali dokopy pomocou servera, nie sú jediným právnym problémom, ktorému koncern čelí. Žalovali ho tiež majitelia akcií, podľa ktorých ich koncern mal o problémoch informovať skôr.
Pre podozrenie z podvodu sú navyše vyšetrované desiatky zamestnancov Volkswagenu, vrátane jeho bývalého šéfa Martina Winterkorna.