Určite ste aj vy zažili, že vám na palubnej doske začala svietiť kontrolka nízkej hladiny paliva. Nie je to nič výnimočné a bežne proste zastaneme na blízkej čerpacej stanici a dotankujeme.
Sú medzi nami aj ľudia, ktorí na posledných pár litroch jazdia dlhodobo a plná nádrž je pre nich „nemožná“. Svoje auto však takýmto správaním vystavujú vážnemu problému a možno o tom ani nevedia.
Poškodiť sa môže dôležitá súčiastka a ňou je palivové čerpadlo. To zväčša funguje bezproblémovo niekoľko stoviek tisíc kilometrov, ak sa vám ale pokazí, s autom sa nepohnete.
Existujú rôzne druhy čerpadiel, ako mechanické, zubové či napríklad poháňané elektricky. To je najčastejšie umiestnené v palivovej nádrži, nasáva palivo a následne ho dopravuje k vysokotlakovému čerpadlu alebo k vstrekovačom. Práve elektromotor, ktorý je v čerpadle, je vystavený pri „jazde s prázdnou“ najväčšiemu riziku.
Ako funguje palivové čerpadlo:
Ak bude čerpadlo čo i len chvíľu nasávať výhradne výpary a nie palivo, dochádza k nedostatočnému chladeniu a následne až prehriatiu, prípadne zadretiu.
Pritom žiadne z týchto javov pri jazde nezaregistrujete a nerozsvieti sa ani žiadna kontrolka, ktorá by vás na prebiehajúcu "skazu" upozornila. Jediným príznakom býva vynechávanie motora, kedy už nie je zabezpečené dostatočné chladenie.
Cena za nové čerpadlo, rovnako ako aj výmena, býva pomerne drahou záležitosťou. Preto pri rozsvietení „rezervy“ čo najskôr dotankujte palivo, vyhnete sa nie práve najlacnejším problémom.