Samozrejme, že to prebúdzanie bolo pomalé, a samotný Seat to mal nielen na našom, ale aj na európskom trhu poriadne nahnuté. Nie je žiadnym tajomstvom, že nevyrábal práve najlepšie autá.
Dnes je však situácia diametrálne odlišná. Nové modely, technológie a konečne aj lepšie motory. A za to môže ďakovať nemeckému Volkswagenu. Ateca je totiž skvelé SUV, ktoré vo svojej cenovej relácii ťažko hľadá konkurenta, teraz prišla šikovná Ibiza so skvelým motorom či dizajnom a nakoniec to najlepšie. Seat má nový Leon. A to so štvorkolkou a s výkonom neuveriteľných 300 koní. Navyše sme si ho mohli sme si ho vyskúšať na okruhu.
Odcestovali sme preto priamo do Srbska, kde sa vôbec prvýkrát konala akcia podobného druhu. Seat si sem priniesol Ibizu, Atecu a Leon Cupra. Srbsko je pre našinca stále viac-menej exotická krajina, kde cítiť, akým búrlivým obdobím si balkánska krajina prešla. Vidieť to na cestách, architektúre ale aj ľuďoch.
300 koní a štvorkolka
Neprišli sme však práve kvôli histórii, ale najmä jazdiť. V prvom rade nás čakal okruh s off-roadovým nádychom. Sadli sme do Seatu Ateca a vyšli do pripraveného polygónu
Kríženie náprav, brodenie v asi 30 centimetrovej vode a výjazdy do strmého kopca zvládla prakticky bez väčších ťažkostí. Seat má v aute asistenta na kontrolovaný zjazd z kopca a 360-stupňové kamery, ktoré (ak sa nezašpinia) v neprehľadnom teréne pomôžu. Klasické SUV už dnes dokážu veľa. Vedia jazdiť dobre v ľahšom teréne ale výborne aj na cestách.
Tu sme však mali istú výhodu. Dobre nám pomohli aj off-roadové pneumatiky, ktoré zrejme nebude mať 99 percent týchto SUV nikdy obuté. Hoci sme Atecu už na teste v minulosti mali, milo nás prekvapila. A hlavne so štvorkolkou si trošku užijete aj mimo spevnených ciest.
Seat vs Škoda
Hlavný bod programu nás ale čakal. Presunuli sme sa do troch naštartovaných Seatov, ktoré niesli na kufri čierne označenie Cupra. Plus sa tu nachádzal malý štítok s označením 300. Že sa vôbec pozeráte na športové auto, môže laikovi naznačiť len dvojitá koncovka výfukov. Nenápadné, športovo elegantné a veľmi rýchle.
Základná cena je tesne pod 30-tisíc eur. A to dostanete rýchle kupé s pohonom predných kolies a samozrejme výkonom 300 koní. Veľmi férová ponuka. My sme však mali pred sebou top verziu, ktorá je v kombi prevedení a navyše má po prvýkrát pohon všetkých štyroch kolies.
V základe je to praktické auto. Má 578-litrový kufor, pomerne slušný priestor na zadných sedadlách a veľmi bohatú základnú výbavu. Jednoducho, ak chcete byť „rýchly otecko“ alebo skrátka chcete mať svižné, ale zároveň užitočné auto, nemusíte v prvom rade siahnuť po Octavii RS.
Cupra je silnejšia, dizajnom ďalej a oveľa zábavnejšia. A áno, samozrejme je trošku menšia ako Škoda. Model RS je zároveň aj lacnejší. Ak by sme však k sebe postavili najlepší model Octavie RS 245 v kombiverzii, tak jeho cenovka je 32 870 eur. A Seat so štvorkolkou a výkonom 300 koní? Ten má cenovku 35 060 eur. Čiže rozdiel je necelých dvetisíc eur.
Srbské cesty
Cupra navyše jazdí famózne. A dokonca, aj keď je to kombi. Na okruhu sa dokážete v rámci limitov auta vyblázniť. Neviete však úplne vypnúť stabilizačný systém. Brzdy majú výborný nástup, no pri viacerých ostrých kolách začali mierne „vädnúť“.
Jazda s pohonom všetkých štyroch kolies sa odzrkadlila napríklad už v zrýchlení. Z nula na 100 už za 4,9 sekundy. Jazdu spríjemňuje DSG prevodovka, ktorá sa ale nedá označiť za športovú a prediktívnu. Pri rýchlej jazde odporúčame využívať pádla pod volantom. Bez väčších problémov by sme ale Cupru označili termínom „baby Audi RS4“.
V zásade môžeme napísať, že toto je prvý Seat po rokoch, ktorý budete chcieť vlastniť a šoférovať. Je až neuveriteľné, kam sa táto automobilka posunula. Z prvej jazdy máme výborný dojem, je to hravé a zábavné auto. Navyše technológiami dospelé. Hoci, ak by sme sa chceli porovnávať Seat so Škodou v oblasti technológii, tak dnes je Škoda ďalej. Má lepší palubný systém a prístup na diaľku.
Končili sme jazdou v novej Ibize. Dostala jeden z najlepších motorov koncernu, 1,5 TSI s výkonom 150 koní. Práve v nej sme absolvovali trasu po cestách v blízkom okolí Belehradu. Malá Ibiza dokázala prekvapiť najmä vyspelosťou podvozku, ktorý skutočne robil čo mohol. Z časti kvalitné srbské cesty sa vedeli behom momentu premeniť na peklo.