Česká automobilka Škoda ešte v minulom roku predstavila tretiu generáciu modelu Superb v športovej verzii SportLine. My sme sa v posledných dňoch vlajkovej lodi pozreli na zúbok a môžeme skonštatovať, že nesklamala. Až na jednu maličkosť, ku ktorej sa dostaneme nižšie.
Nič pre introvertov
Verzia SportLine sa vyznačuje najmä čiernymi doplnkami. Do tejto farby sa ponorila predná maska chladiča, spätné zrkadlá, zadný spojler či lem okien, ktoré sú, mimochodom, od B stĺpika tmavšie. V základnej výbave nájdete aj bi-xenónové svetlomety s denným LED svietením a diaľkové svetlá s dynamickou korekciou svetelného lúča. Vďaka tomu nebudete oslňovať protiidúce vozidlá.
Vytknúť by sa dali možno koncovky výfuku, ktoré sú len „naoko“ a v skutočnosti nie sú viditeľné. Čo si však zaslúži pochvalu, je farba testovaného vozidla. Pod svojím názvom Dragon Skin (dračia koža) je na príplatkovom zozname za približne 900 eur a auto razom premení na neprehliadnuteľný sedan.
Aj vďaka tomu sme pritiahli pohľady množstva okoloidúcich či vodičov všade, kam sme prišli. Ak ste extrovert, táto farba vám pozornosť určite zabezpečí.
Komfort aj napriek športovému duchu
Športová verzia je oproti klasickej o 15 milimetrov nižšia, ale komfort jazdy tým výrazne neutrpel. Vďaka adaptívnemu podvozku a možnosti prepínania jazdných režimov dokážete ešte viac oceniť športový potenciál modelu. Práve vtedy je cítiť naše (ne)kvalitné cesty. Inak veľmi dobre filtruje nerovnosti, a to aj napriek 19-palcovým príplatkovým diskom.
Superb bol vždy priestranným automobilom, čo sa nezmenilo ani pri tejto generácii. So svojimi rozmermi 4 861 milimetrov na dĺžku, 1 864 milimetrov na šírku a 1 468 milimetrov na výšku ponúkne dostatok priestoru pre každého, a to aj na zadných sedadlách. Batožinový priestor si s objemom 625 litrov tiež zaslúži pochvalu.
Všetko má svoje miesto
V interiéri sa zmeny prejavili tiež. Nájdete tu športové sedadlá so zabudovanými hlavovými opierkami a dobrým bočným vedením. Kombinujú materiál alcantara a kožu, pričom vzhľad dopĺňa aj strieborné prešívanie. Sú pohodlné pri svižnej jazde, aj pri dlhších diaľničných kilometroch, v základnej výbave je však elektricky ovládané len sedadlo vodiča.
Celkový dojem dotvára čierny strop, LED vonkajšie a vnútorné osvetlenie, lišty s imitáciou karbónu, športový trojramenný multifunkčný volant v koži s preraďovacími pádlami, dvojzónová automatická klimatizácia Climatronic, osempalcový dotykový displej s navigáciou Columbus, alebo napríklad kvalitný audio systém Canton.
Všetko je pomerne prehľadné, ľahko ovládateľné a núdza nie je ani o odkladacie priestory. Za príplatok môžete mať tiež držiak na iPad, 230 V zásuvku, elektrické otváranie/zatváranie piatych dverí, systém rozpoznania únavy či značiek.
Dobrá dynamika a prevodovka
Balík SportLine je dostupný takmer pre všetky motorizácie, okrem tých najslabších. Pod kapotou tak môže byť 1,4-litrový TSI motor s výkonom 110 kW so 6-stupňovým manuálom alebo 7-stupňovou DSG automatickou prevodovkou. Ďalším je motor s objemom 1,8 litra TSI s výkonom 132 kW a rovnakými prevodovkami. Strop tvorí dvojlitrový agregát TSI s výkonom 206 kW, výhradne s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies.
My sme si zajazdili s druhou najsilnejšou verziou so 162 kW štvorvalcom, známym z modelu Octavia RS. No a tu je náš problém. Ak nechcete až „zbytočne silný“ a na spotrebu náročnejší 206 kW ale túto verziu - nedostanete ju ako štvorkolku.
Táto verzia ponúka len pohon predných kolies. No a to je tá chyba. Totiž 220 koní nemá absolútne žiaden problém až zbytočne pretáčať predné kolesá. Skrátka nám to kazilo dojem z tohto, inak výnimočného auta.
Predná náprava používa systém XDS+, vďaka ktorému si užijete viac zábavy v zákrutách a automatickú šesťstupňovú DSG prevodovku. Kto sa obáva, že auto s pohotovostnou hmotnosťou 1 505 kilogramov bude živé jedine v najsilnejšej verzii, je na omyle.
Výkon testovaného Superbu je však dobrý, ponúkne vám dostatočnú rezervu pri predbiehaní a užijete si s ním aj zábavu. Prevodovka má pomerne rýchle reakcie a po stlačení plynového pedála sa ihneď berie vpred. Vytkol by som napríklad len občasné podradenie automatu pri akcelerácii až o nezmyselne veľa stupňov, keď ručička otáčok motora vystúpi takmer po obmedzovač. V režime eko sa dynamiky nedočkáte, reakcie sú pomalšie a často sa otáčky dostanú naozaj nízko. Ak je však do výplaty ďaleko, možno oceníte takéto šetrenie.
Priemerná spotreba sa pri bežnej premávke na diaľnici pohybovala na hodnote asi 7,2 litra na sto kilometrov. Ak naplno využívate 220 koní, ľahko stúpne aj na viac než 10 litrov. Pri občasných výletoch do vyšších otáčok som dosiahol priemernú spotrebu okolo 8 litrov. Ani v eko režime však veľmi nečakajte hodnotu nižšiu ako 6 litrov.
Vyhodnotenie
Superb SportLine je akousi zmesou priestoru, najnovších technológií, pohodlia a zároveň ponúkne aj pomerne športovú jazdu. Spolu s čiernymi prvkami a touto metalickou farbou vyzerá naozaj zaujímavo a pohľady okoloidúcich si zaslúži. Poteší dizajnom, systémami, športovým displejom s možnosťou sledovania napríklad G preťaženia a tlaku turba či dynamickou jazdou a veľkou nádržou.
Vytkol by som možnosť iba predného náhonu pri tejto motorizácii, keď auto často stráca grip, občasné podradenie až o veľa stupňov, imitácie koncoviek výfuku či nie veľmi športový zvuk.
Možno vám úplne nevyrazí dych, nie je zďaleka dokonalý, avšak celkovo svoje predurčenie splní na výbornú.
Technická tabuľka:
Model: Škoda Superb 2,0 TSI SportLine
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 984
Prevodovka: 6-stupňová automatická DSG
Poháňaná náprava: predná
Výkon (kW/ot.): 162/4 500 – 6 200
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 350/1 500 – 4 400
Maximálna rýchlosť (km/h): 245
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4 861/1 864/1 468
Rázvor náprav (mm): 2 841
Objem batožinového priestoru (l): 625/1 760
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1 505
Základná cena testovaného modelu: 31 640 eur