Moderné majú výkonnejšie brzdy a neporovnateľne lepšie pneumatiky. Sú hlavne oveľa pevnejšie. Dokázal to zaujímavý crashtest: postavili proti sebe najlacnejšie modely japonskej automobilky Nissan. Moderný model Versa predávaný v USA vyhral na celej čiare. Nissan Turu, najlacnejší model ponúkaný v Mexiku a ďalších juhoamerických krajinách, sa radšej automobilka rozhodla stiahnuť z predaja, píše František Dvořák pre iDnes.cz.
Petr Kraus, ktorý má v Škode Auto na starosť vývoj bezpečnostných prvkov, uvádza, že prelomovým rokom pre výrazné posilnenie bezpečnosti moderných áut bol rok 2000. Výrazne sa zlepšila pasívnu bezpečnosť, karosérie sú pevnejšie, lepšie odolávajú nárazom a majú prepracované deformačné zóny.
Medzi Nissanmi Turu a Versa (obe autá sa vyrábajú v Mexiku) je niekoľko generácií a tiež dlhé roky vývoja. Crashtest ukazuje obrovský pokrok v ochrane posádky pri náraze.
Model určený pre rozvinutý náročný severoamerický trh je moderné vozidlo a aj napriek tomu, že ide o najlacnejší model značky v USA, musí plniť prísne bezpečnostné štandardy. Mexiko je v tomto porovnaní rozvojovým trhom a Tsuru najlacnejší nissan, ktorý tam japonská značka ponúka. Rozdiel cien vozidiel je niekoľko tisíc dolárov, rozdiel v konštrukcii a bezpečnosti je však galaktický, prvý má okrem iného ABS a airbagy, Tsuru nič.
Pôvod Tsuru siaha do začiatku 90. rokov, vtedy ho Nissan predstavil pod menom Sentra, na iných trhoch ho predávali ako Sunny. Tsuru je dnes v Mexiku veľmi obľúbený, okrem iného ho tam vídame ako taxík. Hranatý nissan tam vlastne prevzal úlohu ľudového low-cost auta od legendárneho VW Chrobák. Dostal sa dokonca do mexických anekdot.
Autá do seba búrajú s 50-percentným presadením, suma rýchlostí je 80 míľ za hodinu, to je necelých 130 km/h. V hodnotení crahtestu sa však nesčítajú rýchlosti, ale hybnosti (energie). "Cieľom testu bolo zdôrazniť významné rozdiely v bezpečnostných normách medzi týmito dvoma základnými modelmi, predávanými rovnakým výrobcom na rôznych trhoch," vysvetľuje Petr Vomáčka z ÚAMK.
Test vykonala vedecká a vzdelávacia organizácia zameraná na obmedzenie strát (úmrtia, zranenia a hmotné škody na majetku) pri dopravných nehodách IIHS (The Insurance Institute for Highway Safety) a organizácie Global NCAP združujúca svetové spolky rozbíjajúce v rámci skúmania bezpečnosti autá (v Európe EuroNCAP) podľa štandardizovaných kritérií.
Latin NCAP uvádza, že Tsuru má najvyššie skóre smrteľných nehôd zo všetkých áut predávaných na mexickom trhu. V predchádzajúcich jednotlivých testoch dostal Nissan Versa päť hviezdičiek hodnotiacich bezpečnosť, Tsuru sa stal symbolom auta, ktoré si z NCAP crashtestov odviezlo nulu. Tento rok na jar v nadväznosti na to uverejnili bezpečnostní experti štúdiu, podľa ktorej bol Nissan Tsuru len v Mexiku zapletený v rokoch 2007 až 2012 do štyroch tisíc úmrtí pri nehodách. Než do mája model zmizne z predaja, odhaduje sa, že ich Nissan predá okolo pätnástich tisíc.
Latin NCAP sa snaží vymôcť u automobiliek, aby predávali vozidlá spĺňajúce aspoň minimálnymi bezpečnostné štandardy, majú mať minimálne airbagy, bezpečnostné pásy a zosilnené boky. Podľa odhadov by to v latinskej Amerike v rokoch 2016 až 2030 zachránilo 40-tisíc obetí a 400-tisíc vážne zranených z autonehôd. A ušetrilo by to tiež 143 miliárd amerických dolárov.