StoryEditor

Vyskúšali sme si, ako sa cíti vodič sekundu pred nehodou

04.11.2016, 03:12
Autor:
dpidpi
Mercedes usporiadal akciu, kde ukázal najnovšie bezpečnostné prvky či jeho novinky na cestách. 

Nový Mercedes-Benz E, ktorý je aktuálne symbolom techniky vo svete áut, či kupé triedy S, ktoré môže súperiť s Bentley. Mercedes nedávno usporiadal podujatie, na ktorom ukázal novinárom svoje posledné novinky, ale aj najzaujímavejšie autá z ponuky. Napríklad taký Smart, ktorý prešiel úpravou pod nemeckou firmou Brabus. 

Event Star experience sa konal na piešťanskom letisku, kde Mercedes doniesol aj nové AMG modely. Medzi nimi napríklad aj C 43 AMG, C 63 AMG alebo klasiku ako AMG GT. 

Najzaujímavejšia však bola ukážka bezpečnostných systémov triedy E či jazda v top kupé, ktoré Mercedes predáva. Čo teda dokáže nová trieda E na cestách?

Posadili sme sa do auta a najskôr vyskúšali klasické asistenty ako automatické zabrzdenie pred prekážkou alebo chodcom. Všetky funkcie patria k systémom Pre-Safe, Pre-Safe Plus alebo Distronic Plus. Auto si napríklad automaticky vypočíta, akú dráhu minimálne potrebuje na zastavenie a zasiahne až v kritickom momente. 

Takmer zabudnete šoférovať

Ak aj vodič začne pred nehodou brzdiť, ale príliš nedostatočne, Mercedes automaticky sám zvolí potrebnú silu na zastavenie. Problémom niektorých vodičov je, že v takýchto situáciách nestlačia brzdový pedál dostatočne razantne, a tak to auto urobí za nich.

Zaujímavejším bol však test, kde vám priamo pred autom skrížilo cestu iné vozidlo. Stačí si predstaviť situáciu, kde vám niekto v križovatke nedá prednosť. Nová trieda E neustále sleduje cez prednú kameru, čo sa deje na ceste pred ňou a v prípade, že vám takto skríži cestu iné auto, dokáže úplne zastaviť.

​Novým systémom v rámci ochrany posádky je aj že auto vás v prípade bočného nárazu posunie viac do stredu vozidla. Teda v sedadle sa okamžite nafúkne pravá či ľavá strana vzduchovej komory, ktorá vás postrčí správnym smerom. 

Rovnako novinkou je aj špeciálny tón, ktoré auto dokáže pred nárazom vydať, a tým ochrániť sluch posádky. Systém dostal meno Pre-Safe Sound. Do reproduktorov prehrá tesne pred nárazom špeciálny šum, kde ľudské ucho prirodzene zareaguje strmienkovým svalom a pripraví sa na vysoký akustický tlak. 

Auto je doslova technologická základňa a dokáže viac než na prvý pohľad vyzerá. Vie sa automaticky riadiť rýchlosťou podľa dopravných značiek alebo veľmi adaptívne pohybovať po cestách. 

V Nemecku napríklad tieto autá dokážu komunikovať medzi sebou a hlásiť bez toho, aby vodič čokoľvek robil, že na cestách prší, šmýka sa alebo je hustá premávka. Auto tam totiž využíva systém Car-to-X.

Navyše čoskoro tu pribudne systém, ktorý bude komunikovať so semaformi (uvidíte, koľko ešte bude trvať červená či zelená - na Slovensku existuje šikovná appka) alebo komunikácie s bezpečnostnými zložkami. Ešte ani neuvidíte sanitku a už budete vedieť, že pôjde čoskoro vašim smerom.  

Okrem toho v Nemecku vie tento Mercedes aj meniť pruh bez toho, aby ste sa držali volantu. Dokáže to rovnako ako Tesla. Teda zapnete smerovku a auto si samé overí situáciu aj za vozidlom a zmení pruh. 

Auto je pripravené tiež pomôcť vodičovi aj s vyhýbacím manévrom. Pokiaľ sa vodič v krízovej situácii, napríklad chodec vbehne na ceste, nedostatočne zatočí volantom, auto upraví dráhu tak, aby prekážku bezpečne obišiel. Až by sa dalo povedať, že nabúrať s týmto autom je takmer nemožné. 

Navyše auto je pripravené používať namiesto kľúča len mobilný telefón alebo parkovať úplne bez toho, aby ste sedeli vo vnútri vozidla. Aktuálne sa môže trieda E spolu s BMW 7 pokojne označiť, za najpokrokovejšie auto, ktoré môžete na trhu kúpiť. 

Toto je iný svet

V rámci prezentácií bolo zaujímavé si vyskúšať aj najluxusnejšie kupé, ktoré dnes Mercedes predáva. Krátka trasa mimo letiska nás tak na moment zoznámila s autom, ktoré súperí so značkami ako Bentley. S-kupé si berie vyhotovením len to najlepšie z triedy S. 

A tak sa za volantom cítite, že šoféruje auto s najpohodlnejším podvozkom na svete. Čo vôbec nemusí byť ďaleko od pravdy. K dispozícii máte rovnaké ovládacie prvky ako vo veľkej limuzíne, ale aj niečo navyše. Napríklad vo svetlách kryštále Swarovski, ktoré tvoria denné svietenie či smerovky. 

Auto je na ceste úplne odizolované od okolia, má dvojité sklá a samozrejmosťou je špičkový zvukový systém. Skrátka v aute je úplne iný svet, kde držíte drahý drevený volant a o vaše pohodlie je maximálne postarané. 

Okrem toho je to kupé, kde nie je problém posadiť niekoho na zadné sedadlá. A zabudnite na to, že sa budete „hrať“ so sedadlami. Ťuknete do tlačidla a samé dostatočne ustúpia. Vzadu je dokonca viac miesta ako v niektorých bežných autách. Cenovka však toto auto „bezpečne“ vzďaľuje od bežných áut. Nie je problém totiž zaň zaplatiť aj 200-tisíc eur. Tu neexistuje žiadny diesel a vyrába sa len minimálne s osemvalcom.  

01 - Modified: 2024-09-20 13:03:10 - Feat.: - Title: Ďalšie problémy nemeckej automobilky. Zisk Mercedesu klesne, akcie sa prepadajú 02 - Modified: 2024-07-26 09:43:40 - Feat.: - Title: Luxusná automobilka výrazne znížila kvartálny zisk, môže za to slabý dopyt v Číne 03 - Modified: 2024-05-13 12:29:05 - Feat.: - Title: Mercedes upustil od plánu úplného prechodu k elektromobilite. Jeho budúcnosť závisí od podmienok a zákazníkov 04 - Modified: 2024-05-02 08:44:44 - Feat.: - Title: Zamestnajú viac ako 700 ľudí. Vláda schválila multimiliónové stimuly pre tri investície 05 - Modified: 2024-02-01 15:07:04 - Feat.: - Title: Hamiltonov prestup do Ferrari? Jedna z naj „peciek“ v celej histórii F1. Láka ho ôsmy titul, tvrdí expert
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. november 2024 04:58