StoryEditor

Pozrite si test odpruženého cestného bicykla, na ktorom by mal jazdiť aj Sagan

15.10.2016, 01:00
Českí novinári z iDnes.cz dostali ako jedni z prvých v Česku vyskúšali úplne nový model "terénneho" cestného bicykla, na ktorom budú svetové hviezdy už o pol roka brázdiť jarné klasiky posiate zradnými kockami.

Čakal nás malý šok, píše Petr Pravda pre iDnes.

Vyrobiť závodný cestný bicykel, ktorý pôjde rýchlo aj po nerovnom teréne, to je stále jedna z najväčších výziev svetových výrobcov. Vtip je v tom, že tie dve veci jednoducho nejdú dovedna. Buď je koleso rýchle alebo pohodlné, ale oboje?

Firma Specialized patrí v tomto obore k priekopníkom. V roku 2004 vyvinula model nazvaný zámerne Roubaix, teda koleso určené na jednu z najťažších klasik Paríž - Roubaix (a ďalším jej podobným), ktorá drví pretekármi "terénnymi" vložkami po dlažobných kockách. S podobnými kolesami rýchlo vyrukovali aj ostatní výrobcovia.

Stojí za pozornosť, že v českých podmienkach (väčšinou horší asfaltový povrch ciest ako na juhozápad od nás) sú také kolesá veľmi sledované nielen pravovernými pretekármi, ale aj širšou cyklistickou obcou. Mnohí sa obzerajú po bicykli, ktorý bude na českých cestách rýchly a zároveň pohodlný.

A nové "rubéčko" opäť spôsobilo rozruch. Technici v spolupráci s belgickým klasikárom Tomom Boonenom a laboratóriami technického partnera McLaren na to tentoraz išli z úplne iného konca.

Iné odpruženie
Až doteraz sa prakticky všetci snažili dosiahnuť "pohodlnosť" pretekárskych strojov rôznymi zásahmi do rámov, vidlíc a zadných stavieb.
Zmenou geometrie, tvarovaním rúrok a najmä elastomérmi a inými pružiacimi segmentami integrovanými ako do rámu, tak do prednej vidlice alebo zadnej stavby.
Nové Roubaix je úplne iné a prístup vývojárov mnohých šokoval. Rám je postavený "do rýchla" a postráda sebemenšie elastoméry či iné tlmiace segmenty. Tak potrebné tlmenie tentoraz obstaráva po prvé - odpruženie riadidiel pomocou patróny Future Shock. V nej sú tri pružiny, z ktorých jednu možno vymeniť a prispôsobiť jej prejav jazdnému štýlu.

Po druhé pod jazdcom mierne pruží aj sedadlo, ktoré je špeciálne uchytené dosť nízko (o 6,5 cm nižšie ako obvykle) a v oveľa širšej rámovej trubke.

Okrem predozadnej poddajnosti spôsobenej väčšou dĺžkou sedadla veľmi pomáha ešte faktor tzv. CG-R, čo je elastomer pod sedlom v koncovom zalomenie sedlovej trubky. Vďaka nemu sa jazdcovo "pozadie" posúva aj zľahka dolu. Celé sedlo potom vykazuje skôr eliptickú trajektóriu, čo nekazí posed ako podobné riešenia u niektorých konkurenčných firiem.

"Rubéčko" má jednoducho tvrdý superzávodný spodok a tlmenie sa odohráva až na prechode medzi rámom a jazdcom. Cieľom vývojárov bolo evidentne odpružiť jazdca, nie koleso, pretože odpružením kolesa sa stráca rýchlosť, akcelerácia a efektivita šliapania.

Išlo teda o to bicykel zrýchliť a priblížiť vlastnostiam špičkového modelu Tarmac.

Popisované tlmenie má ešte jednu výhodu. Umožňuje hustiť plášte alebo galúsky viac, než bolo až doteraz na pretekoch s "terénnymi" úsekmi zvykom. A to prakticky rovnako ako na hladké trate. Čo znamená ďalšie zrýchlenie.

Prvé ohlasy často konzervatívne českej cyklistickej obce boli nezriedka skeptické až odmietavé. Avšak len do okamihu, než bicykel jazdci osedlali. Prvé testy západných odborových magazínov sú veľmi pozitívne. Naše skúsenosti z testovania tomu musia dať za pravdu.

Pocitovo rýchlejšie
Vyskúšali sme model Specialized Roubaix Expert UDI2 na elektrickom radení a kotúčových brzdách (z kuloárov sa šíri, že už by sa na nich na jar mohlo znovu pretekať aj v profipelotóne).

Závodný top model S-Works Roubaix eTap sa líši použitím ešte kvalitnejšieho a ľahšieho karbónového rámu, niektorými komponentami a samozrejme cenou. Nami testovaný model stojí 140-tisíc českých korún (asi 5 180 eur), spomínaný top model 270-tisíc (asi 10-tisíc eur). Charakteristika oboch by však mala byť veľmi podobná.Specialized Roubaix Expert UDI2

Bicykel je pocitovo rýchly a jazdec na ňom čoskoro prestane riešiť drobné nerovnosti. Samozrejme, veľkým dieram je potrebné sa kvôli defektom naďalej vyhýbať, ale tie menšie prestáva cyklista riešiť.

Pružiace barany s dvojcentimetrovým zdvihom prekvapivo nemajú žiadny záporný vplyv na jazdné vlastnosti. Obavy sme mali najmä pri jazde do kopca zo sedla. Jazdec si však na malý vertikálny pohyb veľmi rýchlo zvykne a prestane ho registrovať. Ukážková je aj vysoká manévrovacia schopnosť bicykla.

Vďaka tuhému rámu a vidlici má koleso vynikajúcu trakciu, perfektne kopíruje zákruty, drží a bezpečne vedie aj v prudších zjazdoch. Pevné osi kolies potom zaisťujú úplne pokojné správanie stroja pri ostrejšom brzdení v zjazdoch, na rozdiel od vlani testovaného modelu Tarmac, ktorý pevné osy ešte nemal.

Na záver snáď ešte zhodnotenie prestížneho britského cykloserveru BikeRadar, keď spomínal jedinú nevýhodu testovaného stroja: všetky vaše ostatné bicykle budú naraz zbytočné.

Poznámka: Video sme nakrúcali na takmer 13 percentnom kopci s veľkými kockami v pražskej ulici Pod Žvahov.

01 - Modified: 2024-11-15 00:05:59 - Feat.: - Title: Fotoaparáty z drahšieho modelu zabalili do menšieho tela. Vyskúšali sme krásnu Motorolu s prívlastkom Neo 02 - Modified: 2024-11-13 07:00:00 - Feat.: - Title: Mrakodrapy, v ktorých nikto nežije. V gigantických vežiach nie sú kancelárie ani byty, ich účel ťa prekvapí 03 - Modified: 2024-11-11 23:00:00 - Feat.: - Title: Skvelý zvuk, viacero prekvapení, ale absentuje základná funkcia. Takéto sú lacné slúchadlá od Sony 04 - Modified: 2024-11-11 10:53:22 - Feat.: - Title: Otestovali sme vrcholný iPhone. Obhájil si pozíciu v konkurencii toho najlepšieho, čo Android tento rok dal? 05 - Modified: 2024-11-09 23:00:00 - Feat.: - Title: Prvá jazda s úplne novým crossoverom od MINI. Svojou veľkosťou mieri aj na rodiny​
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
15. november 2024 13:55