Jeden z najkrajších interiérov na trhu, prvotriedne technológie a jazdný zážitok, ktorý vám dá len auto vyššej strednej triedy. Volvo si postavilo vlastnú „limuzínku“, ktorá konečne po rokoch nemá problém začať konkurovať najmä zaužívanej trojici z Nemecka (BMW, Audi a Mercedes).
Nie je to však bezchybné auto, ktoré bude mať bezproblémovú cestu. V zásade je však negatív omnoho menej, než sme očakávali. Nová éra Volva odštartovala minulý rok spolu s novým SUV, ktoré nesie označenie XC90.
Dostalo nový dizajn, filozofiu a celkovo sa značka posunula z vnímania, kde každý berie Volvo nielen ako najbezpečnejšie, ale teraz aj ako luxusné. Do „športového“ to len so štvorvalcami pod kapotou ťahať nemôže.
Dnes nastupuje na trh pokračovateľ, ktorý si zobral obrovské množstvo prvkov z čoraz populárnejšieho SUV. Dostal nové označenie S90 a čoskoro príde na slovenský trh aj kombi verzia s označením V90.
Tá je obzvlášť zaujímavá. Aktuálne sme však týždeň jazdili v sedane, ktorý môže mať podľa odhadov jeden z najobľúbenejších motorov. Silnejší štvorvalcový diesel s výkonom 235 koní. Navyše aj s pohonom všetkých štyroch kolies.
Obyčajný detail
Auto hneď na prvý pohľad pôsobí veľmi špeciálne a dizajnom vám nepripomína žiadnu inú značku na trhu. Ide samostatnou cestou a takmer každému, s kým sme sa stretli, sa práve vzhľad nového Volva páčil. Až na jednu maličkosť. Zadná časť pôsobí zvláštne, až zastarano.
S tým súvisí aj jedna zaujímavosť, ktorú doteraz nedokážeme často pri rôznych autách pochopiť. Prečo v aute, kde sú všade LED svetlá, dajú napríklad do zadných smeroviek obyčajné žiarovky. Ale späť k autu. Občas sa pri testovaní úplných noviniek stane to, že sa niekto napríklad na parkovisku, skrátka náhodne, o auto zaujíma.
Táto novinka nebola výnimkou, a tak sme sa v dvoch prípadoch utvrdili, že sa o takéto auto budú zaujímať aj firmy do svojej flotily. S90 má výborne nastavenú cenu a pôsobí viac než reprezentatívne. V cenníku sa začína nové Volvo predávať od 39-tisíc s DPH v základnej výbave spolu s dieslom, ktorý ma výkon 150 koní a šesťstupňový manuál.
Navyše, základná výbava tu nie je žiadna „sociálna verzia“. Dostala názov Kinetic a ponúka napríklad už aj adaptabilný tempomat, Pilot Assist (čo je polo-autonómna jazda na diaľnici), slušný audiosystém, bezkľúčové štartovanie či displej pred vodičom. To všetko sú prémiové prvky, za ktoré necháte pri konkurenčných značkách stovky eur.
Na test sme však mali takmer plne vybavenú verziu, ktorá dostala osemstupňový automat, rad asistentov a doplnkov spolu s cenou 75-tisíc. Musíme uznať, že cenová politika pri Volve je lepšia ako v prípade konkurencie. Môže za to však aj jeden zásadný fakt. Nič lepšie a ani väčšie ako štvorvalec do auta nedostanete.
Len štvorvalec, nič viac, nič menej
Nedá sa povedať, že 235 koní je málo, dokonca sme na svetovej prezentácii jazdili s benzínovým modelom, ktorý ich mal 320, avšak existuje rad zákazníkov, ktorí v podobnom aute štvorvalec nechcú. Dá sa to pochopiť, je zrejmé, že zvuk, kultivovanosť či ťah môžu byť niekde inde, no v zásade ten štvorvalec stačí.
Dynamike dopomáha aj nový systém kompresora stlačeného vzduchu, ktorý má okamžite zvýšiť tlak turba. Nástup rýchlosti pri okamžitom zošliapnutí pedálu je relatívne rýchlejší. Systém 4x4 klasicky preferuje prednú nápravu a na zadné kolesá vie dostať 50 percent výkonu.
Čo však môže pri všetkom prekážať, je spotreba. Aj mimo mesta sme jazdili za sedem litrov a relatívne na podobnej úrovni sa to pohybovalo aj v rámci mesta. Lepšie je však na tom celkový zážitok zo šoférovania. Toto nie je auto s prehnane tvrdým podvozkom a strmým riadením.
Cítite sa v ňom ako za volanom limuzíny, ktorá je plavná a pohodlná. Skrátka, perfektné auto na biznis. Aby sme však správne nastavili latku, komfortu v Mercedese sa nevyrovná, len sa ho zatiaľ snaží napodobniť. Volvo zatiaľ nemá na podobné technológie, no dokonale sa tomu snaží aspoň priblížiť.
Z luxusnej triedy doplnkov tu však nie je napríklad doťahovanie dverí, vzduchový podvozok či elektricky nastaviteľný volant. Sú tu určité medzery, na ktoré môže náročný zákazník naraziť, no v zásade väčšine to, čo ponúka S90, bude stačiť.
Aj miesto pre zadných cestujúcich, ktoré je podľa nášho názoru najväčšie v triede. „Odfláknutý“ je tu však batožinový priestor. Nie veľkosťou, ale jeho možnosťami.
Volvo vyrástlo
Za výborný sa dá označiť zvukový systém, ktorý pochádza od značky Bowers & Wilkins, rovnako ovládanie multimediálneho systému auta.
K väčšine funkcií sa síce dostanete cez dotykovú obrazovku, no tá funguje tak, ako má. Čiže nemusíte sa báť pomalej odozvy. Volvo ponúklo aj slušný tempomat či spomínaný systém Pilot Assist, ktorý v poslednej verzii dokáže veľmi efektívne pomáhať pri šoférovaní.
Funguje ako pri konkurencii v prémiovej triede, kde môže napríklad na diaľnici šoférovať 15 sekúnd bez vášho zásahu. Auto po ceste nelieta ako pingpongová loptička, drží stopu a dáva pozor na okolie. Kontrolu tohto doplnku sme skúsili jednoducho obísť prostredníctvom zaťaženia volantu a auto si pokojne prešlo takmer celý bratislavský obchvat.
Nie je to však technológia, ktorá je určená na samostatné šoférovanie. Pri teste sme mali volant celý čas pod kontrolou. Volvo nedeklaruje, že to, čo v aute je, má šoférovať za vás. Hoci má plán, kde už prvé autá s podobným systémom prídu do štyroch až piatich rokov.
Auto ako celok je veľmi dobre postavený koncept. Má dobrú cenovú politiku, nezameniteľný dizajn a navyše, po rokoch svoj prvý veľký vstup do prémiovej kategórie nepremrhalo. Nemá síce toľko doplnkov a najmä motoricky nedokáže zasahovať do top kategórie, no každý, kto chcel mať dnes napríklad nový Mercedes-Benz E či BMW 5, by sa mal ísť pozrieť aj na to, čo dokáže Volvo.
Volvo S90 - D5
Motor: diesel, štvorvalec
Objem: 1 969 cm3
Pohon: 4x4
Výkon: 165 kW (235 koní)
Krútiaci moment: 480 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100: 7 sekúnd
Priemerná kombinovaná spotreba: 6,6 l
Prevodovka: osemstupňová automatická
Cena testovaného vozidla: 75-tisíc eur