Dá sa polemizovať o tom, ktorý výrobca prišiel s prvým bežným cestným autom upraveným pre terén. Volkswagen nepochybne bol medzi priekopníkmi tohto druhu, keď v 80. rokoch na báze II. generácie Golfa robil model Country.
Ale ako ten do ponuky prišiel, tak sa z nej aj vytratil. Takže znalci môžu oprávnene namietať, že prvenstvo modernej generácie týchto áut patrí Švédom. Pred koncom minulého storočia totiž priniesli Volvo V70 CrossCountry. O zhruba dva roky neskôr predstavilo prvú generáciu Audi A6 Allroad a od začiatku nového storočia sa ponuka v Európe s terénnymi kombíkmi doslova sype.
No ešte pár rokov predtým, celkom presne v roku 1995, prišlo Subaru s typom Legacy vo verzii Outback. Prvé modely kombíka pre "terén" boli určené pre všetky trhy okrem Európy. Tu sa Legacy Outback objavilo "až" v roku 1997. No stále platí, že toto je ten skutočný prvý priekopník nového podsegmentu moderných kombíkov.
No je vlastne celkom jedno, kto bol prvý a kto kopíruje. Podstatné je, čo za svoje peniaze vy ako klient dostanete. Preto sme sa celkom podrobne pozreli na schopnosti cenovo najdostupnejšej alternatívy spomedzi technicky identickej trojice Golf Alltrack a Octavia Scout. Toto je Seat Leon vo verzii pre zážitky Xperience.
Koncern Volkswagen je v tomto segmente trhu neprekonateľný. Ponuku zodvihnutých kombíkov s pohonom oboch náprav, ktoré sa v miernom teréne nestratia, má celosvetovo najpestrejšiu. A4 Allroad a A6 Allroad, Octavia Scout, Golf Alltrack a Passat Alltrack a samozrejme Seat Leon Xperience. Práve ten sme pred časom vybrali na redakčný test. Po ozaj pozitívnom hodnotení v teste Octavie III Scout sme zvedaví, aká je španielska alternatíva auta, ktorému pristane špina a nepohoda.
Síce to nerobíme často, no v tomto prípade sme vyskúšali rovno dva modely. Jeden s prepĺňaným benzínovým 4-valcom 1.8 TSI s max. výkonom 132 kW (180 k) skombinovaný so 6-stupňovou samočinnou prevodovkou DSG a druhý s naftovým dvojlitrom s max. výkonom 110 kW (150 k) v kombinácii so 6-stupňovým manuálom. Ktorú by sme brali radšej? A páči sa nám Leon Xperience viac ako jeho najväčší konkurent na slovenskom a českom trhu Octavia III Scout? To a oveľa viac sa dozviete z videotestu nižšie:
Vo videoteste opakovane konštatujeme, že Leon Xperience je podľa nás ešte o trochu lepším autom než ozaj vydarená Octavia III Scout. Iste, nie je to jeho jediný, ale nepochybne hlavný konkurent na našich trhoch v SR a ČR. Napriek tomu, že Španiel má o pár desiatok litrov menší kufor a o 6 mm nižšiu svetlú výšku, pri bežnom používaní zvládne viac než 90% toho, čo Octavia Scout.
Ak mu dáte prednosť, odmení sa nielen krajším dizajnom, športovejšími jazdnými vlastnosťami a skvelými prednými sedadlami, ale aj širšou ponukou motorov, prevodoviek a pohonov, nižšou cenou a v neposlednom rade neopozeranosťou.
Seat Leon Xperience
PLUSY:
+ vyšportovaný dynamický dizajn,
+ ponuka motorov, pohonov a prevodoviek,
+ všestrannosť,
+ neopozeranosť,
+ športovo/komfortný podvozok,
+ veľmi vhodný pre naše NEcesty,
+ prekvapivé schopnosti v teréne,
+ príjemné jazdné vlastnosti na cestách,
+ predné športovo-komfortné sedadlá,
+ nízka hlučnosť vnútri (benzínová verzia),
+ všetky prednosti Seat Leon ST
(priestor vnútri, veľký kufor, robustná konštrukcia, mnoho odkladacích priestorov...).
MÍNUSY:
- chýba asistent zjazdu z kopca,
- široký stredový tunel tlačí vodiča,
- stretávacie LED svetlá bez funkcií,
- automat diaľkových sv. reaguje neskoro,
- nádrž len 55 l
(TDI dojazd 850 km, TSI 650 km),
- vonkajšie zrkadlá špinia zorné pole,
- ECO režim totálne dusí motor!