StoryEditor

Spotreba podľa tabuliek je utópia. Francúzi namerali až o polovicu viac

12.07.2016, 16:30

Rozdiel medzi tabuľkovými hodnotami spotreby, ktoré sa merajú v laboratórnych podmienkach, a realitou je výrazný. Dokazujú to výsledky meraní francúzskeho koncernu PSA, ktorý vyrába citroëny a peugeoty. V extrémnom prípade bola reálna spotreba o viac ako polovicu vyššia ako tabuľková, píše portál iDNES.cz.

Zákazníci sa už dávno vyrovnali s tým, že tabuľková hodnota spotreby ich vozidla je číslo, s ktorým nemá reálna prevádzka nič spoločné. Automobilky musia podľa predpisov merať spotrebu v laboratóriu presne danými postupmi. Práve to im dalo možnosť technicky a softvérovo upravovať vozy tak, aby práve v laboratórnych podmienkach dosahovali skvelých hodnôt spotreby. Presne daný, jednoducho identifikovateľný a vždy rovnaký merací cyklus auto spozná a upraví svoje správanie tak, aby "žralo" čo najmenej a vypúšťalo čo najmenej emisií. Diskusiu okolo celej tejto problematiky vlani odštartovala aféra Dieselgate.

Skupina PSA a dve neziskové spoločnosti Transport & Environment (T&E) a France Nature Environnement (FNE) vyrazili namerať skutočnú spotrebu paliva 30 modelov značiek Peugeot, Citroën a DS. Audit výsledkov vykonala spoločnosť Bureau Veritas.

Najmenší rozdiel, ktorý PSA nameralo, je 1,2 litra, o toľko viac vypil v prevádzke Peugeot 208 (1.6l BlueHDi 100 BVM5) oproti tabuľkovej spotrebe, presne 4,7 litra na sto kilometrov oproti 3,5 litra.

Ale čo sa týka Peugeotu 3008 1.2l PureTech 130 S & S BVM6 bol nameraný rozdiel 2,7 litra (7,6 l / 100km oproti tabuľkové 4,9). To je nárast o 55 percent!

Bežný nameraný rozdiel je v rozmedzí 1,5 až 2 litre paliva, výnimočné nie sú ani viac než dvojlitrové diferencie.

"Protokol, ktorý sa inšpiroval v projekte RDE - Real Driving Emissions, meria spotrebu paliva pomocou prenosného prístroja inštalovaného na vozidle," opisuje Lenka Martinová z českého zastúpenia automobilky. Spotreba sa meria tak, že sa meria množstvo vypúšťaného oxidu uhličitého (CO2), z neho sa potom dopočíta spotrebované množstvo paliva a určí sa spotreba.

PSA

Merania prebiehali na verejných komunikáciách (25 km v mestskej prevádzke, 39 km mimo mesta a 31 km na diaľnici) a za reálnych jazdných podmienok (zapnutá klimatizácia, zaťaženie batožinou a posádkou, rôznorodý reliéf vozovky).

PSA uvádza, že namerané hodnoty sú porovnateľné s výsledkami vozov zákazníkov získaných z nezávislých prieskumov. O tom, že pri predaji a v reklamných materiáloch láka zákazníkov na tabuľkové hodnoty spotreby, o ktorých vie, že nie sú v reále dosiahnuteľné, už automobilka mlčí.

Riaditeľ pre výskum a vývoj koncernu Gilles Le Borgne uviedol, že PSA do konca roka zverejní údaje o ďalších 20 modeloch. V roku 2017 sa rozšíria merania aj na znečisťujúce emisie oxidov dusíka (NOx) v bežných podmienkach prevádzky.

Protokol T&E l/100km Homologace l/100km Rozdíl l/100km
Peugeot 108 1.2l PureTech 82 BVM5 pneu 15'' STD 6,1 4,3 1,8
Peugeot 208 1.6l BlueHDi 100 BVM5 pneu 16'' TBRR 4,7 3,5 1,2
Peugeot 208 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM5 pneu 16'' UBRR 4,7 3 1,7
Peugeot 2008 1.6l BlueHDi 100 BVM5 pneu 16'' TBRR 5,1 3,7 1,4
Peugeot 2008 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 16'' TBRR 5,2 3,7 1,5
Peugeot 2008 1.2l PureTech 82 BVM5 pneu 16'' TBRR 6,4 4,9 1,5
Peugeot 2008 1.2l PureTech 110 S&S EAT6 pneu 16'' TBRR 7,1 4,8 2,3
Peugeot 308 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 16'' UBRR 4,9 3,2 1,7
Peugeot 308 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 pneu 16'' TBRR 6,6 4,6 2
Peugeot 308 1.2l PureTech 110 S&S BVM5 pneu 16'' UBRR 6,3 4 2,3
Peugeot 3008 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 17'' TBRR 6,1 4,1 2
Peugeot 3008 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 pneu 17'' UBRR 7,6 4,9 2,7
Peugeot 508 2.0l BlueHDi 180 S&S EAT6 pneu 17'' UBRR 6,3 4 2,3
Peugeot PARTNER 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM5 pneu 15'' TBRR 6,1 4,3 1,8
Citroën C1 PureTech 82 BVM Feel pneu 15'' STD 6,1 4,3 1,8
Citroën C3 PureTech 82 BVM Exclusive pneu 16'' TBRR 6,3 4,6 1,7
Citroën C3 Picasso BlueHDi 100 BVM Confort pneu 16'' TBRR 5,7 3,8 1,9
Citroën C3 BlueHDi 75 S&S BVM pneu 15'' UBRR 4,9 3 1,9
Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 BVM Shine pneu 16'' TBRR 5,1 3,6 1,5
Citroën C4 Cactus PureTech 110 S&S BVM Shine pneu 16'' TBRR 6,1 4,3 1,8
Citroën C4 BlueHDi 100 BVM Feel pneu 16'' TBRR 5,1 3,6 1,5
Citroën C4 Picasso BlueHDi 120 S&S EAT6 Intensive pneu 17'' TBRR 6,5 3,9 2,6
Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 S&S BVM6 Attraction pneu 16'' UBRR 5,7 4 1,7
Citroën Grand C4 Picasso PureTech 130 S&S BVM6 Intensive pneu 17'' TBRR 7,4 5 2,4
Citroën Berlingo BlueHDi 100 BVM pneu 15'' TBRR 6,1 4,3 1,8
DS DS 3 BlueHDi 120 S&S BVM6 Sport Chic 5 3,6 1,4
DS DS 3 PureTech 110 S&S BVM So Chic 6 4,3 1,7
DS DS 4 PureTech 110 S&S BVM So Chic 5,4 3,8 1,6
TBRR = pneumatika s velmi nízkým valivým odporem / UBRR = pneu s ultranízkým valivým odporem
01 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 02 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 03 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch 04 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najlacnejšie autá na slovenskom trhu. Na hranicu 10-tisíc eur rovno zabudnite 05 - Modified: 2024-11-15 11:51:25 - Feat.: - Title: HVO nafta môže zachrániť naftové motory. Dostupná je aj na Slovensku, pomôže na STK
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. november 2024 21:14