Prvý dojem je vždy dôležitý. Ako pri ľuďoch, tak aj pri autách. Nikto si nekupuje a ani nechce auto, ktoré ho vôbec nezaujme dizajnom, cenou, technikou alebo čímkoľvek iným. A tak Jaguar XF stavil v prvom rade na prepracovaný vzhľad. Nielen mňa, ale aj mnoho ľudí maximálne upútala predná maska. To auto naživo vyzeralo, že má hádam 400 koní. Potvrdil to aj malý test na sociálnych sieťach. Počas testovania sme toto auto odfotografovali s iným modelom a opýtali sa, ktoré z týchto áut má viac koní pod kapotou.
Absolútna väčšina tipovala Jaguar XF. Realita však bola iná. Ale k tomu neskôr. Ťažiskom nového Jaguara XF je práve odlišnosť od iných prémioviek – najmä nemeckých. Auto dostalo nezameniteľný vzhľad, ktorý vyzerá veľmi usporiadane, luxusne a zároveň aj športovo.
Teraz však hovorím len o prednej strane. Zozadu je to už o niečo horšie. Úprimne poviem, že radšej som parkoval celý týždeň zacúvaním, aby som mal z auta stále rovnaký dojem. Poďme k technike. XF-ko oproti minulosti schudlo. A to rapídne. Až o takmer dvesto kíl, a to vďaka novej hliníkovej konštrukcii. Ak si zoberieme do úvahy len konštrukčné schopnosti auta, je to vyspelé vozidlo, na ktorom veľmi príjemne cítiť, že výrobca ubral z hmotnosti.
Spotreba je výborná
Nižšia je spotreba, oproti minulému XF-ku sa lepšie ovláda a pomer hmotnosti je podľa automobilky takmer presný 50:50. Čo je základ na perfektnú jazdu so zadným pohonom. A práve ovládateľnosť a samotný pocit zo šoférovania auta boli vždy doménou tejto značky. Jaguar sa na cestách drží skvele, cítite, čo sa presne pod kolesami deje, a v našom prípade bolo vidieť, že vyspelosť auta v tomto ohľade brzdil motor. Mali sme pod kapotou štvorvalcový diesel, ktorý takmer nič „nežral“ a správal sa veľmi kultivovane. Ideál pre manažérske auto na dlhé trate. Výkon motora bol 180 koní, čo je v našom prípade druhá najslabšia verzia. V podstate sa tu človek ani veľmi nemusel snažiť a stále išiel na spotrebu.
S autom sa dalo pohodlne jazdiť za šesť litrov. Bez toho, aby som s týmto jazdil v ekonomickom režime. Ideál pre všetkých, ktorí sa naháňajú za podobnými číslami. Vrátane mňa. Dá sa povedať, že toto je jedno z najúspornejších áut v triede. Navyše sa do interiéru hrnie menej „dieselového zvuku“ ako v minulosti. Špeciality Jaguara ako výduchy klimatizácie, ktoré sa po vypnutí auta schovajú, či vysúvací ovládač automatickej prevodovky zostal zachovaný.
Tu dostanete osem stupňov a športový režim, ktorý však vlastnosti auta výrazne nezmení. Výborný je však volant. Ideálna veľkosť aj hrúbka, no chcelo by to trošku prepracovať ovládanie na ňom. Na čo by sa však ešte mohla automobilka pozrieť, je celková úroveň systémov.
Zabudnite na elektroniku
Množstvo elektroniky v autách sa za posledné roky neuveriteľne zvýšilo (či je to dobré, alebo zlé, nechám na vás), a kým napríklad Nemci idú ako tank a všetko funguje takmer na 100 percent, tu dostanete slabšie systémy. Jazdením určite Jaguar nezaostáva. To je perfektné a vyrovná sa pokojne aj BMW, no ten head-up displej, tempomat a podobné hračky čakajte na úrovni – áno, funguje to. A nie napríklad – wau, tu takmer nemusím ani držať volant, a to auto robí všetko za mňa.
Čo je však maličkosť, ktorá ma neuveriteľne potešila, je len detail v zatváraní dverí. Kým niekde treba doslova trieskať, tu to zvládnete malíčkom. Perfektné nastavenie. A presne vďaka podobným detailom a mechanike Jaguar vystupuje z radu. Má výborný dizajn, spotrebu či veľmi slušné LED svetlá. Predovšetkým o tom Jaguar stále je. Toto nie je počítač na kolesách, ale skvelé auto pre šoféra.
Jaguar XF
Motor: štvorvalec
Výkon: 132 kW (180 koní( pri 4 000 ot. / 350 Nm
Maximálna rýchlosť: 240 km/h
Prevodovka: osemstupňová
Nameraná spotreba: kombinovaná - 6,3 litra na 100 km
Cena testovaného vozidla: 71 tisíc eur