Staré autá Škoda sú pre zberateľov vďačné, ich cena ale so zvyšujúcim sa dopytom rastie. Napriek tomu sa stále dajú zohnať za relatívne nízke ceny a navyše k nim Česi ako k domácej značke, ktorá jazdila takmer v každej rodine, majú vzťah. V rozhovore to uviedol spolumajiteľ firmy "Renovace veteránů" a zberateľ starých závodných škodoviek Tomáš Hervert.
Brány automobilky Škoda Auto opustilo počas jej 120-ročnej histórie vyše 17 miliónov vozidiel. Tento rok 10. mája uplynulo 90 rokov od chvíle, keď prvý exemplár luxusnej limuzíny Škoda - Hispano Suiza prevzal československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk.
Predmetom zberateľského záujmu môže byť podľa Herverta akákoľvek staršia Škoda a záleží na pohnútkach, ktoré k obstaraniu veterána vedú. "Niekto sa rozhodne jazdiť rovnakým autom, ako mal jeho otec alebo dedo, a zaobstará si napríklad obľúbenú stovku alebo MBéčku. Iný sa zameriava na vzácnejšie kusy, pri ktorých sa viac rastie ich hodnota," dodal.
Všeobecne najvyššie ceny dosahujú prvé vozidlá Laurin & Klement, ďalej prototypy a potom tiež pretekárske škodovky, ktoré sa vyrábali v malých sériách. Popri týchto unikátoch patrí medzi najobľúbenejšie kupé Škoda 110R, ktoré sa vyrábalo počas celých 70. rokov minulého storočia. Záujem o tento model ale zvyšuje jeho cenu. Zatiaľ čo pred zhruba štyrmi rokmi išlo stodesiatku zohnať za 15 000 českých korún, v súčasnosti sa ani vraky nepredávajú pod 50 000. Podobný rast cien zaznamenala aj prestavba modelu Favorit na kabriolet spoločnosťou Metalex podľa návrhu dizajnéra Václava Kráľa. Z ceny okolo 100 000 sa vyšplhala na súčasných približne 350 000 korún.
Každý záujemca o obstaranie starej škodovky v pôvodnom stave by mal počítať s nákladmi na následnú renováciu. Tá môže niekoľkonásobne presiahnuť obstarávaciu cenu. Na poriadnu renováciu vozidla by si mal záujemca pripraviť najmenej 300 000, ale skôr pol milióna korún. Stále sa zvyšujú aj ceny náhradných dielov na burzách alebo aukčných portáloch.
"Zaujímavé je, že si ľudia nechávajú renovovať aj sériová autá, ktorých cena na trhu ani zďaleka nedosahuje výšku renovačných nákladov. Ale trh veteránov stále rastie. Navyše tých áut bude ubúdať, pretože neudržiavané a nerenovované kusy sa jednoducho časom rozpadnú," podotkol Hervert.
Majiteľov veteránov Škoda sú v Česku tisíce, zberateľov potom rádovo desiatky. Samotná Škoda Auto sa mimo správy svojej muzeálnej zbierky zameriava na nasadzovanie historických vozidiel na vybrané veteránske preteky. Zberateľom pomáha predovšetkým umožnením prístupu k dokumentácii k jednotlivým typom.