Hyundai predstavil typ i40 svetu, hlavne Európe pre ktorú je primárne určený, trochu netradične na menej významnom autosalóne v Barcelone na začiatku leta 2011. Je prvý typ súčasnej novej generácie áut kórejského výrobcu, ktorý prináša nielen nový dizajnérsky štýl známy ako Fluidic Sculpture, ale má aj nové poslanie. Typ i40 mal neľahkú úlohu.
Pomôcť otočiť verejnú mienku Európanov vo vnímaní ázijskej značky z výrobcu cenovo dostupných, ľudovo povedané lacných áut, na výrobcu kvalitných áut s emóciou a štýlom. Zámer sa do značnej miery podaril. A veru oprávnene. Typ i40 je, hlavne po modernizácii, veľmi solídne a pekné auto. Aj keď, že má viacero nedotiahnutých vecí, je jednou z naj volieb na trhu.
Nebolo to len želanie manažérov, vedenie značky pre úspech na najtvrdšom automobilovom trhu na svete urobili naozaj dosť. Typ i40 síce vyrábajú v kórejskom meste Ulsan. No spolu so značkou je to asi všetko, čo to auto má s Kóreou spoločné. Dizajn i celkové nastavenie auta totiž pochádzajú z domova značky Opel. Nie, žeby títo konkurenti nejako spolupracovali.
Hyundai len prosto svoje RaD centrum ešte koncom minulého desaťročia začal v Nemecku, teda v Russelsheime, budovať Európske vývojové a dizajnérske centrum. Iste, i40 vyzerá stále kórejsky, no pôsobí veľmi európsky. Dostal príjemné ceny, aj keď už nemožno povedať, že to je lacné auto. Osobne som stretol viacero ľudí, ktorí popri kúpe veľkého sedanu francúzskej alebo nemeckej produkcie nahlas zvažovali kúpu tohto auta.
Na mnohých Európanov to zabralo. V celej EÚ ich bolo viac než 100 tisíc. S pôvodnou verziou v predaji v rokoch 2012 - 2015 získali na európskom trhu v segmente D slušný 5 percetný podiel. Aby nestratili zotrvačnosť a dobré výsledky, po 4 rokoch od predstavenia prišla stredne veľká modernizácia. My sme, žiaľ, nedostali tú zaujímavejšiu verziu. V kombíku sa totiž nachádza aj systém elektronicky nastaviteľných tlmičov, aj keď prekvapivo len na zadnej náprave.
Testovaná verzia tiež nemala novú 7DCT dvojspojkovú prevodovku, ktorá nahrádza pôvodný 6stupňový automat. Na to, aby sme si na typ i40 urobili názor, však viac než dobre poslúžila aj testovaná verzia. S balíkom Premium a dvoma zo štyroch príplatkov to bola prakticky plne vybavená verzia.
Aj napriek "malému" vznetovému motoru 1,7 CRDi nás milo prekvapila. Nie, nie je to najlepšie auto v triede, no je viac než solídnym konkurentom a vhodnou voľbou pre tých, ktorí nakupujú rozumom nie srdcom. Aj keď Kórejci by radi videli, že je to naopak. Netvrdím, že i40 si nemožno zaľúbiť, no po jednej predvádzacej jazde sa vám to asi nepodarí. Na to ho treba používať dlhšie, čo sa podarí len keď mu najprv dáte prednosť rozumom.
Hyundai i40 1,7CRDi Premium rok výroby 2015
PLUSY: + nová tvár (už nevyzerá ako smutný klaun), + veľmi stabilný podvozok, smerová stabilita, + potlačená nedotáčavosť v zákrutách (aj vďaka sys. pribrzďovania vn. kolesa ATCC), + motor 1,7 CRDi je prekvapivo výkonný, + objem nádrže až 70l, (teor. dojazd 1400 km pri 5,0 l/100 km) (reálny dojazd 1 150 km), + priestranný interiér vpredu aj vzadu, + výbava premium pôsobí takmer luxusne, + k dispozícii aj 7-st dvojspojková prevodovka, + nečakane bohatá základná výbava (vyhrievaný volant, sieťka zadného okna, odmrazovanie stieračov), + Lane Keeping Assist System (LKAS) funguje dobre.
MÍNUSY: - mimoriadne malá ponuka motorov (v SR len dva motory, celkovo len štyri), - horší výhľad dopredu do strán, - drive mode prináša nebadateľné zmeny, - preposilované riadenie, - kvalita niektorých materiálov vnútri, - chýba otváranie okien na diaľku, - zastaraný tempomat (neadaptabilný, neindikuje rýchlosť, vypne sa pri preradení), - autohold k manuálu? načo? - automatické diaľkové svetlá reagujú neskoro, vysoký posed s elektrickými sedadlami.