Briti prišli s revolučným riešením nehodovosti na tamojších cestách. V niektorých častiach Spojeného kráľovstva začali z vozoviek miznúť bielé stredové čiary. Novinka vraj preukázateľne znižuje rýchlosť áut a zvyšuje neistotu vodičov, ktorí sú opatrnejší, píše portál iDNES.cz.
Cesty bez bieleho značenia a stredových čiar majú zachrániť ľudské životy a celkovo ubrať na nehodovosti, píše The Guardian. "Výskum ukázal, že odstránenie biele stredovej čiary z ciest zvyšuje neistotu vodičov a znižuje rýchlosť áut o 13 percent. To je prípad londýnskych ciest A22, A23 a A 100. Pilotné projekty bežia tiež vo Wiltshire, Derby a okolo kráľovského sídla v Sandringhame," píše Simon Jenkins na serveri The Guardian.
Britskí dopravní experti sa opierajú o štúdiu Holanďana Hansa Mondermana, ktorý prišiel v deväťdesiatych rokoch s konceptom "zdieľaného priestoru" a "nahej ulice". Dokázal, že ak z ciest zmiznú niektoré dopravné značenia, vodiči strácajú na istote a na cestách sa správajú zodpovednejšie, viac sa kontrolujú. Jeho myšlienku vzalo za svoju asi 400 miest po celej Európe a vďaka jeho konceptu došlo podľa The Guardian k prudkému poklesu nehodovosti.
"Monderman vychádza z princípu, že sloboda potrebná k vlastnému posúdeniu rizika nás robí ,bezpečnejšími'. Dopravné pravidlá, kontroly, značky, semafóry a iné označenia znižujú naše povedomie o situácii okolo a tým aj náš zmysel pre bezpečie," uvádzajú britské noviny.
Mondermanov britský nasledovník, John Adams z University College London teóriu dokázal, keď zistil že v krajinách vrátane Spojených štátov, kde nie sú povinné prilby na motorku, je menej motorkárskych nehôd ako v krajinách s touto povinnosťou.
The Guardian ale zmieňuje, že takzvaný zdieľaný priestor sa nehodí pre všetky cesty. Biele čiary na úzkych cestách nižších tried sú veľakrát jediným spôsobom, ako zastaviť menej bystrých vodičov pred vjazdom do priekopy. Napriek tomu ale známe ulice bez bieleho značenia, ako je Kensington Exhibition Road, niektoré ulice v Camdene, Ashforde a Poyntone v Cheshire alebo cesty v Drachtene v Holandsku a v Bohmte v Nemecku sú zónami, kde prakticky nedochádza k žiadnym nehodám.