Slovensko je už dva týždne ponorené v hmle. A ja som rovnaký čas na nervy z toho, ako moderné autá so systémom denného svietenia DRL odzadu nevidno. „Mašiny“, ktoré v oblasti aktívnej bezpečnosti majú ísť ostatným príkladom. Mám skvelý zrak, zatiaľ.
No mnoho známych s tým má vážny problém. Špeciálne, ak máte auto bielej, sivej, striebornej, alebo inej nevýraznej farby. Ak vám je vaše nové auto a zdravie milé, dajte si námahu a prepnite si na stretávacie svetlá. Je to vaša povinnosť, ktorej vás rozšírenie použitia denných svetiel nik nezbavil. Mnohí vśak prepínanie na stretávacie nechávajú na automatiku. A tu vzniká problém, lebo tá na žiadnom mne známom aute nefunguje správne.
Dnes som na ledva 6 km úseku stretol päť „nesvietičov“. Môžno náhoda (v žiadnom prípade si nechcem do žiadnej značky zbytočne kopnúť), no 4 zo spomínaných neviditeľných zozadu boli veľké mercedesy a Honda CR-V.
DRL - denné svietenie je, podľa predpisu systém, kde svietia svetlá samostatne, bez obrysových svetiel. Hotová tragédia. Viacero výrobcov áut malo denné svietenie vyriešené tak, ako by si to zdravý rozum pýtal, že spolu s prednými svietili aj zadné. No celoeurópsky predpis to nepovoľuje…
A keďže stále viac a viac vodičov sa v moderných autách spolieha na automatiku, systém v žiadnom mne známom aute na zníženú intenzitu svetla, hlavne v hmle počas dňa nereaguje. A vďaka tomu máme na cestách, v tomto období špeciálne, denne na cestách neosvetlených vodičov.
Vypuklosť problému skvelo dokumentuje opakované sťažovanie vodičov na linkách dopravného servisu rôznych rádií. No naliehavé výzvy spoluvodičom ostávajú nevyslyšané, lebo inkriminovaní „nesvietiči“ sú na cestách stále.
Povinnosťou vodiča je za zníženej viditeľnosti použiť stretávacie svetlá. DRL - denné svietenie túto povinnosť nesupluje.
Za zníženej viditeľnosti nemôžete používať svetlá pre denné svietenie, ak vám súčasne nesvietia aj zadné červené. Nie len, že je to nebezpečné, ale aj zakázané. Keď mávali autá zapnuté denné svetlá vpredu a červené vzadu, boli viditeľné za takmer každého počasia a kdekoľvek, vrátane tieňa z prírodných prekážok, spredu aj zozadu.
Vďaka nezmyselnému a dovolím si tvrdiť, že až život ohrozujúcemu predpisu EKH 48, ktorý bol importovaný do našej legislatívy, autá v tuneloch, podjazdoch a hlavne za terajšieho počasia jazdia bez rozsvietených červených svetiel vzadu a tak ohrozujú vodičov jazdiacich za nimi.
Maroš Čabák
Inštruktor školy šmyku
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk