StoryEditor

TEST: Renault Thalia 1,4 Expression

24.03.2002, 23:00

Francúzska značka Renault minulý rok zaznamenala historický úspech v predaji na slovenskom trhu s novými automobilmi. Za týmto úspechom stojí nový francúzsko-turecký modelový rad Renault Thalia. Francúzski inžinieri ho vymysleli a v Turecku ho vyrábajú. Pred niekoľkými dňami predstavil Renault novú zlepšenú generáciu tohto typu, ktorý si veľmi rýchlo získal mnohých zákazníkov najmä dobrým pomerom ceny a ponúkaných výkonov. Testovali sme Renault Thalia 1,4 Expression.
POZÍCIA NA TRHU
V minulom roku to bola práve Thalia (a problémy kórejského Daewoo), ktoré pomohli značke Renault prebojovať sa až na 2. miesto v celoročnom rebríčku predaja. V tomto roku zatiaľ tento trend pokračuje. Za prvé dva mesiace sa podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP SR) predalo na Slovensku 782 osobných a malých nákladných automobilov Renault, čo je stále ešte druhé miesto v rebríčku (prvá je Škoda s počtom 3 881 predaných osobných a malých nákladných automobilov za január a február). Thalia zostáva najpredávanejším autom v ponuke značky. Za prvé dva mesiace sa predalo 300 modelov Renault Thalia. Druhým najpredávanejším typom za rovnaké obdobie je Renault Clio (220 predaných kusov).
FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Nový Renault Thalia mierne zdražel. Dnes ho na našom trhu môžete kúpiť od 351 900 Sk. Stále je to však ponuka, ktorá v ušiach konkurencie znie ako bojové fanfáry. Autorizovaní obchodníci značky Renault vedia, samozrejme, ponúknuť aj moderný lízing a o opätovnom predaji sa pri tak novom type dá iba špekulovať. No s predajom ojazdených Renaultov nebol nikdy veľký problém.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Ani nie po roku mení Thalia oblečenie. Tento typ francúzskej automobilky Renault si našiel domov iba v niekoľkých východoeurópskych krajinách, no najlepšie ho prijali na Slovensku a v Maďarsku. Cenovo citlivé krajiny akceptovali štvormiestne vozidlo renomovanej značky s dostatočne veľkým batožinovým priestorom, vzhľadom podľa typu Clio a hlavne prijateľnou cenou. Všetky spomínané vlastnosti zdedila aj nová Thalia. S príchodom nového Clia teda navonok dostala jeho prednú masku, zvyšné časti ostávajú až na detaily (ochranný pás na nárazníkoch) identické. Ak prvej Thalii niekto vyčítal nemotorný vzhľad, tá druhá vyzerá najmä spredu dynamickejšie, modernejšie, a teda atraktívnejšie. Ani veľkosť batožinového priestoru sa nezmenila -- vo svojej kategórii patrí k veľkorysým -- 510 litrov.
Predná maska nie je jedinou novinkou Thalie. Interiér pôsobí vďaka novým materiálom vľúdnejšie a nekričí úspornými opatreniami kvôli nižšej cene. Netestovali sme síce najnižší stupeň výbavy, no zmeny budú pre znalcov prvej Thalie určite markantné. Dvojfarebne zladená prístrojová doska na dotyk z príjemnejšieho plastu, kvalitnejšie poťahy sedadiel, ktoré sú aj na čalúnení dverí. Nový je aj masívny trojramenný volant a malý displej nad stredovou konzolou (za príplatok) informuje o čase a naladenej frekvencii rádia. Pod vencom volantu vpravo je ovládanie rádia, ktoré už poznáme takmer zo všetkých typov značky Renault. Tlačidlá elektrického ovládania predných okien zmenili miesto a teraz sú na dverách, čo je o niečo praktickejšie ako pred radiacou pákou, ale pri ľavej nohe šoféra. Sedadlo a volant sa dali nastaviť aj výškovo. Mamičkám, ktoré chcú voziť bábätká na prednom sedadle, sa zapáči vypínanie airbagu spolujazdca, teraz už na jrho dverách. Veselý a vtipný nám pripadal akustický signál aktivovanej smerovky, no určite bude pre večných zábudlivcov iba prínosom. Priestor na zadných sedadlách sa nezmenil -- nie je ho nazvyš, ale štvorčlenná posádka auta sa určite na delení miesta dohodne. Zadné tri miesta sú najlepšie pre rovnaký počet menších ľudí (detí).
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Podvozok prvej Thalie špeciálne pripravili pre menej kvalitné cesty východnej Európy. Osvedčil sa, a možno aj preto ostal rovnaký aj v novom vozidle. To isté platí aj o prevodovke a motoroch (pribudol diesel 1,5 dCi). Podvozok je o niečo "mäkší" ako v Cliu, ale posádka má z prekonávania cestných nerovností oveľa pohodlnejší pocit. Ani prudšie zákruty Thaliu nevyvedú z miery. Navyše, ani miera hluku nie je počas vyšších rýchlostí privysoká. Testovanú Thaliu poháňal osemventilový motor s objemom 1,4 litra a výkonom 55 kW (75 k). Rozdiel medzi osem- a šestnásťventilovou verziou sme najviac cítili pri jazde a pri predbiehaní do kopca. S úplne naloženým autom sa však o agresívne predbiehanie radšej netreba pokúšať. Hoci to platí o akomkoľvek aute... Testovaná verzia je teda určená pokojnejším, nenáhlivým šoférom. Pri jazde v meste sa správa nová Thalia suverénne, je obratná aj vďaka posilňovaču, riadenie je presné. Na diaľnici nerobí vozidlu problém dosiahnuť maximum povolenej rýchlosti, ale prekročenie 150 km rýchlosti sa už prejavuje nielen akusticky, ale aj miernymi vibráciami. Kto by však povolenú rýchlosť prekračoval...?!
BEZPEČNOSŤ
Nemusíme opakovať, že bezpečnosť je v súčasnosti jednou z priorít väčšiny automobiliek. Výnimkou nie je ani Renault, ani Thalia. Z aktívnych bezpečnostných prvkov spomeňme účinné a dobre reagujúce brzdy, ABS len za príplatok. Pasívna ochrana zahŕňa airbag vodiča a spolujazdca, bezpečnostné trojbodové pásy na všetkých sedadlách, vpredu nastaviteľné, s napínačmi a obmedzovačmi sily. Nezabudnime ani na 5 opierok hlavy.
HOSPODÁRNOSŤ
Hospodárnosť testovanej Thalie sa pohybuje niekde uprostred. V meste sa môže spotreba v kombinácii so športovou jazdou vyšplhať až na 10 l/ 100 km mimo mesta do 6 l/100 km. Naša skúsenosť s priemernou spotrebou má hodnotu 7 l/100 km a Thaliu sme popreháňali najmä mimo Bratislavy.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Bez Clia sa ani Thalia nepohne... a preto už po roku máme na Slovensku Thaliu číslo dva. Pozitívne zmeny navonok aj vnútri pravdepodobne zmažú nelichotivú povesť lacného auta. Thalia by už mohla pokojne byť modelom sedan typu Clio. Dosiahnutiu úspechu, aký mala jej predchodkyňa, bráni už len o niečo vyššia cena, ktorá je vzhľadom na zmeny úplne logická.

Technické údaje:
Charakteristika: päťmiestny, štvordverový sedan
Zdvihový objem: 1 390 cm3
Max. výkon: 55 kW (75 k)/ 5 500 min-1
Max. krút. mom.: 114 Nm/ 4 250 min-1
Max. rýchlosť: 170 km/h
Zrýchlenie z 0 -- 100 km/h: 12,5 s
Objem bat. priestoru: 510 l
Objem pal. nádrže: 50 l
Spotreba: 9,7/5,7/7,1/100 km
Cena: od 351 900 Sk

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. september 2024 09:24