Vyhlásenie, že BMW i8 bude prvým vyrábaným autom s laserovými svetlami, sa mníchovskej automobilke nevyplatilo. Možno aj preto, aby podpichlo jedného z najväčších konkurentov. Teraz Audi vytasilo s novou verziou superšportu R8. Autá z limitovanej edície LMX dostanú laser ešte pred hybridným BMW.
Jeden laserový modul v každom svetlomete Audi R8 vytvorí kužeľ svetla s dvojnásobným dosahom v porovnaní so svetlometmi, ktoré používajú LED diódy. Tie sa už navyše rýchlo šíria v bežnej automobilovej produkcii.
Špičková R8 je už v predaji
Každý modul obsahuje štyri vysoko výkonné diódy s priemerom 300 mikrometrov, ktoré vytvárajú modrý lúč s vlnovou dĺžkou 450 nanometrov. Fosforová vrstva ho premieňa na použiteľné biele svetlo s farebnou teplotou 5 500 kelvinov, čo je ideálna hodnota pre ľudské oko.
Laserový lúč diaľkových svetiel, ktorý bude aktívny od rýchlosti jazdy 60 km/h, doplní v R8 LMX pre nižšie rýchlosti ešte diaľkové svetlomety tvorené klasickými LEDkami. Výrazne sa tak zlepší viditeľnosť a zvýši úroveň bezpečnosti. Inteligentný kamerový systém vyhľadáva ostatných účastníkov cestnej premávky a aktívne upraví rozloženie svetla, aby nedochádzalo k ich oslňovaniu.
Audi už pracuje na novej generácii R8, ktorá má podľa všetkého vychádzať z techniky Lamborghini. Prevedenie LMX, ktoré vznikne v 99 exemplároch, má atmosférický desaťvalec s výkonom zvýšeným na 570 koní. Krútiaci moment 540 Nm sa prenáša na všetky devätnásťpalcové kolesá sedemstupňovou prevodovkou S tronic. Auto je lakované špeciálnou žiarivo modrou farbou a vystrelí z nuly na stovku za 3,4 sekundy. Okrem laku dostane hliníkové kupé ešte špeciálne karbónové doplnky karosérie a vylepšenie interiéru.
Model R8 LMX je možné už objednávať a prvé vozidlá sa dostanú na cesty v lete. Základná cena je 210 tisíc eur.
František Dvořák
Snímky: Audi