František Kubiš je nadšený „elektromobilista“. Auto, ktoré by nabíjal elektrinou zo solárnych článkov na streche svojho domu, zháňal tento obyvateľ Rožnova päť rokov. Predvlani začal jazdiť ako prvý v Česku elektrickým Nissanom Leaf a vzápätí si objednal veľký sedan Tesla Model S. Od septembra s ním jazdí.
Posledné auto so spaľovacím motorom si František Kubiš kúpil ešte v roku 2002, a bol to Peugeot 307SW 2.0HDi. Doteraz ho má, nechal si ho kvôli dcére, ktorá má čerstvý vodičák. "Chcem, aby sa ešte naučila jazdiť so spaľovacím autom, ale budem ho predávať," vysvetľuje. František Kubiš tak s klasickými autami skoncuje. Teslu S si doviezol z holandského Tilburgu 21. septembra minulého roka. Osobne si ju tam bol vyzdvihnúť v centrále, kde kompletizujú vozidlá pre celú Európu. To bola zatiaľ tiež jeho najdlhšia, 1 300 kilometrov dlhá cesta s Teslou.
Spolu ho veľká komfortná „limuzína do zásuvky“ stála 90 tisíc eur. Pán Kubiš má však navyššie prevedenie so silným motorom a väčšou kapacitou akumulátorov (85 kWh). Navyše je to kúsok z limitovanej edície, ktorá bola drahšia. Základná cena je teraz 57-tisíc eur bez dane.
Sto kilometrov za 70 centov
Kubiš doteraz najazdil s autom cez deväť tisíc kilometrov. Overil si, že na jedno nabitie prejde až 500 kilometrov. Je však potrebné sa za volantom mierniť. „Keď idem diaľničnou rýchlosťou a v aute kúrim, prejde približne 300 až 350 kilometrov," opisuje. “Jazdil som sňou na Slovensku alebo napríklad v Českých Budejoviciach. Trasu z Rožnova do Brna (163 km) a späť jazdím bežne. Tristo kilometrov prejdem vždy bez problémov," dodáva.
V porovnaní s elektrickým Nissanom, ktorý používal skôr na krátke jazdenie, je Tesla Model S o poznanie lepšie auto. „Je pohodlnejšie, väčšie, má podstatne lepšie zrýchlenie, aj sedadlá sú komfortnejšie," opisuje Kubiš. „Cítite, že to je auto stavané na dlhé trasy."
Majiteľ si na nemeckej diaľnici vyskúšal aj rýchlosti okolo 200 km/h: "Auto je úplne stabilné," a pochvaľuje si, ako je tiché.
Z obyčajnej domácej zásuvky trvá nabíjanie, asi 25 hodín. Z trojfázovej 16 A zásuvky, ktorú má v rodinnom dome dnes zrejme každý, trvá nabíjanie približne 8,5 hodiny. Kubiš nabíja najčastejšie z 32 amperovej zásuvky, z ktorej prázdnu batériu nabije za 4,5 hodiny.
Elektromobil prakticky nepotrebuje servis. Nemusíte meniť olej ani ďalšie komponenty. Rovnaké ako u normálneho auta je ale opotrebenie pneumatík. Prevádzka však majiteľa nestojí skoro nič, má totiž na streche svojho domu solárne panely. Kilometer jazdy ho tak vyjde asi na 0,7 eurocenta. "Keby som nabíjal zo siete, kilometer jazdy by ma pri cene elektriny 18 centov za kilowatthodinu stál dva až štyri centy.”
Teslu kúpil cez internet
V servise zatiaľ Kubiš so svojou Teslou nebol. Českú republiku a Slovensko obhospodarujú dealerstvá vo Viedni a Mníchove. Ďalšie sa stavia v Linzi. Kubiš to má z Rožnova pod Radhoštěm bližšie do Rakúska. Už samotný nákup bol pre neho zážitkom. Tesla ako značka bez zázemia začala ponúkať autá na internete. Každému kto sa jej ozval hneď posielala značka objednávku na podpis. "Bolo to, ako keď nakupujete v internetovom obchode," smeje sa Kubiš. "Keby som býval v Mníchove, bolo by to jednoduchšie." Aj tak by však musel dnes čakať štyri až päť mesiacov, o Teslu je v súčasnosti veľký záujem.
S autom nemal majiteľ zatiaľ žiadny problém. "Tesla má vlastnosť, že keď otvoríte dvere, auto zabrzdí. Nie je teda možné jazdiť s otvorenými dverami. Majú to aj iné moderné autá, ale mne to vadí," spomína na jediné negatívum, na ktoré narazil.
"Momentálne viem o 11 vozidlách Tesla Model S v Českej republike. Ja som bol tretí alebo štvrtý," hovorí Kubiš. "S piatimi inými majiteľmi sa občas stretávam, sú z Frýdku-Místku, Kroměříža či Prahy. Občas sa stretneme, vymieňame si skúsenosti a radíme si," opisuje.
"Niektorí z tých ľudí majú viac Modelov S alebo aj Teslu Roadster," dodáva jeden z najväčších nadšencov pre elektromobilitu v Česku, ktorý kedysi pracoval ako technik v rožnovskej Tesle, ktorá ale nemá s výrobcom elektromobilov nič spoločné.
František Dvořák
Snímky: Reuters, Tesla, peteradamsphoto.com