StoryEditor

Opel Meriva opäť búra hranice. Má najsilnejší naftový motor

22.01.2014, 23:58
Autor:
iHNediHNed

Opel preukázal v roku 2010 veľkú odvahu, keď druhú generáciu svojej Merivy vybavil dverami, ktoré sa otvárajú od seba. Každopádne mal postarané o veľkú publicitu - a vyplatilo sa. Ešte v roku 2012 bola Meriva suverénne najpredávanejším malým MPV v Európe. Vlani ju však novinky Fiat 500L a Ford B - MAX zvrhli z trónu a tiež to je dôvod, prečo sa predstavila modernizovaná verzia. Nebudeme tu obšírne rozpisovať výhody a nevýhody priekopníckeho riešenia dverí, na dverách sa totiž s modernizáciou nič nezmenilo. Poďme si rozobrať, čo nového priniesol facelift modelu, ktorý sa do hláv motoristov zapísal aj vďaka vynikajúcim výsledkom v nemeckých prieskumoch spoľahlivosti ojazdených vozidiel.



Najväčšiu novinku predstavuje naftový motor 1.6 CDTI, s ktorým sme modernizovanú Merivu ako jedna z prvých českých redakcií otestovali v okolí Frankfurtu. Do rúk sa nám dostala silnejšia verzia, ktorá pod kapotou nahradí doterajšiu tisícsedemstovku. Jej maximálny výkon 99 kW nemá medzi malými MPV konkurenciu, rovnako ako zrýchlenie z miesta na stovku pod desať sekúnd. Vzhľadom k tomu, že turbodiesel dokáže slušne zahýbať aj väčšou Zafirou Tourer, tak s Merivou na rozdiel od benzínových motorov vyložene cvičí. Pritom jazda nie je splašená a cukavá, ale vďaka mäkkému chodu motora takmer vo všetkých otáčkach príjemná a relatívne tichá. Opel novému motoru hovorí "šepkajúci diesel", v kabíne Merivy sme ho však počuli o niečo viac než vnútri väčšej Zafiry. Takmer podprahovo počujete tlmené vrčanie hlbokých tónov, ktoré ale znejú celkom sympaticky.

Ani vibrácie, ktoré sú po šliapnutí na plyn poznať približne do 1400 otáčok motora za minút, sa u Merivy nepodarilo utlmiť tak dobre ako u väčšej Zafiry. Cítil som ich aj z miesta spolujazdca, vstupovali do tela cez nohy na podlahe. Okolo 1500 otáčok sú však vibrácie dávno fuč a začína veľkolepý záťah, ktorý vrcholí okolo 3000/min. Nemal som pri prvých testoch šancu objektívne overiť, nakoľko reálna je udávaná spotreba 4,4 l na 100 km, ktorá robí z Merivy nielen extrémne dynamické, ale tiež solídne úsporné malé MPV. Rovných šesť litrov na trase s prevažujúcou diaľničnou prevádzkou a rýchlosťami občas presahujúcimi 170 km/h ale vyzerá aj vzhľadom k surovosti testovaného motora sľubne. Okrem verzie s maximálnym výkonom 99 kW sa bude vyrábať aj slabšie prevedenie Merivy 1.6 CDTi - 81 kW. To má nahradiť naftovú tisíctristovku. Benzínové motory takéto zmeny nedostali. Skúšali sme vylepšenú verziu tisícštyristovky s turbom a šesťstupňovým automatom. A konštatovali, že nafťák k plnoštíhlej Merive pasuje oveľa lepšie.

Druhú najzaujímavejšiu modernizáciu Merivy sme objavili na prístrojovej doske. Ide o sedempalcový farebný displej nového príplatkového multimediálneho systému IntelliLink, ktorý dokáže integrovať niektoré funkcie inteligentného telefónu. Vie napríklad predčítať SMS správy. Výrazne sa vylepšila navigácia s parádnou grafikou, rýchlym zadávaním cieľa a bleskovým zoomovaním. Zmenila sa aj vizáž modelu. Na predu pribudol chróm a pôsobí výraznejším dojmom. Horizontálny smer líniou lepšie maskuje bacuľatosť auta. Nové farebné zadné svetlomety pôsobia podľa názoru autora až jarmočne, ale tiež sa podieľajú na tom, že Meriva môže hocikoho upútať aj bez toho, aby musela roztvoriť náruč svojich extravagantných dverí.

Vďaka novému motoru 1.6 CDTI môže Meriva osloviť ešte viac menších rodín a starších párov s vnúčatami. S benzínovými pohonnými jednotkami sa hodí skôr pre rolu druhého auta v domácnosti. V naftovom prevedení si ju vieme predstaviť ako jediný univerzálny automobil nielen pre každodenné jazdenie, ale aj na dlhé služobné či dovolenkové cesty.

Ondřej Běhal, ihned.cz

01 - Modified: 2005-12-15 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Aneta Langerová -- životopis
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. november 2024 02:08