StoryEditor

Kauza VW: o svoj diesel sa nebojte, o ich budúcnosť áno

30.09.2015, 00:00
Odpovedáme na najčastejšie otázky, ktoré sa „dieselgate“ týkajú.

Tak obskúrne vyzerajúcu kauzu si autopriemysel nepamätá. Nikto nič nevie. A to málo, čo vie, nechce povedať. Vlády robia ramená, že si teraz na Volkswagen posvietia. A zdá sa, že problém rozvíria hlavne tí, ktorí veci najmenej rozumejú. MF Dnes odpovedá na najčastejšie otázky, ktoré sa „dieselgate“ týkajú.

Čo sa stane s autami?

Volkswagen má autá zvolať do servisu a na vlastné náklady ich opraviť. To ukazuje hlavne na nepochopenie problému. Je utópiou, že by sa podarilo jazdiť autom s tabuľkovou spotrebou (emisie sú k nej v priamej úmere). Reálne „opraviť“ auto tak, aby vypúšťalo v reálnej prevádzke množstvo emisií stanovené homologizačným meraním, nie je možné. Jedine, že by ste chceli jazdiť maximálne tak štyridsiatkou.

Predstava, že Američan zájde so svojím Passatom TDI do servisu, kde mu „opravia“ softvér a auto potom bude jazdiť v bežnej prevádzke s nižšou spotrebou, je za hranicami naivity.

Pre zaujímavosť môžeme dodať, že aktuálne uvádzajú americké webové stránky Volkswagenu spotrebu Golfu TDI 6,3 litra na 100 kilometrov. Čo je absolútne reálna hodnota, naopak, v Európe automobilka udáva, že „dietársky“ Golf TDI Bluemotion má jazdiť za 3,2 litra.

Čo bude nasledovať?

Jediné, k čomu celá monštruózna akcie povedie, bude finančná oslabenie Volkswagenu. Dostať sa v praxi na hodnoty spotreby (tomu našinec rozumie viac, ako keď sa hovorí o emisiách), ktoré musia autá vykazovať, aby splnili požiadavky predpisov, je možné len pri masívnych investíciách do veľmi drahých technológií. Asi jedinou dnes známou cestou je hybridizácia, to znamená elektromotor živený batériami, ktorý vypomáha spaľovaciemu motoru. Po prvé je to veľmi drahé a po druhé to naozaj šetrí palivo len v určitých režimoch. A hybridnú Octaviu za 30-tisíc eur si veľa ľudí nekúpi.

Čo sa stane s vaším dieselom, ktorý spadá do diskutovanej skupiny?

Nič. Servisná úprava, ak sa na ňu necháte prilákať do servisu, nanajvýš vymaže jednu z máp správania motora, ktorú aj tak nepoužívate. Auto lepšie ani horšie nepôjde a spotrebu bude mať stále rovnakú.

Prejdem technickou kontrolou?

Ak je vaše auto v poriadku z technickej stránky, tak áno. Auto musí spĺňať emisné limity platné v čase výroby, a tie spĺňalo. Spätne sa nebudú meniť homologizačné hodnoty pre vašu Octaviu. Navyše certifikačný test je iný ako ten, ktorý sa používa na STK. U nás sa pri kontrole dieselových motorov meria len dymivosť. Emisie, ktoré sa v aktuálnej kauze riešia, sa nezisťujú.

Pritvrdí Európa v kontrole automobiliek?

Môže sa o to pokúsiť, ale ukáže sa nanajvýš, že podobne pristupovali k emisným limitom všetci výrobcovia. Vývojári sa naprieč automobilkami (a napríklad aj výrobcovia nákladiakov) zhodujú na tom, že motory sú v tomto smere momentálne na hranici technických možností. Aj preto ostatní výrobcovia zarazene mlčia, radšej sa k aktuálnej situácii nevyjadrujú a skôr vymýšľajú, ako budú vysvetľovať niektoré technické riešenie svojich áut, až sa o ne začnú úrady zaujímať.

Pozitívny efekt však celá kauza mať môže: konečne sa európske predpisy priblížia k reálnemu životu. Zmena bude musieť nastať. Prehodnotením s fyzikálnymi zákonmi a so zdravým rozumom hraničiacich noriem.

Je to koniec dieselov?

Aj tak sa k nemu schyľuje. Európa je jediným miestom sveta, ktoré chce tankovať naftu do osobákov v takej vysokej miere. Už existujúce emisné normy splnili automobilky len vďaka obrovským investíciám do vývoja, to však znamenalo zdraženie. Diesely opúšťajú spodné poschodia automobilovej ponuky, pretože techniku, ktorou musia byť vybavené, by jednoducho žiadny rozumný zákazník v určitých kategóriách áut nezaplatil. Pripravené emisné predpisy budú pre mnoho naftových áut konečná. A čím menej sa ich vyrobí, tým drahšia bude táto technológia pre zákazníkov.

 

01 - Modified: 2007-09-30 21:23:44 - Feat.: 0 - Title: Na diaľniciach čas nie sú peniaze
01 - Modified: 2024-11-21 17:39:13 - Feat.: - Title: Vyjednávanie nikam nevedie. Nemecké odbory vo Volkswagene odporučia členom vstúpiť v decembri do štrajku 02 - Modified: 2024-11-21 14:05:39 - Feat.: - Title: Odbory vo Volkswagene vyzvali vedenie automobilky na ústretový krok, pohrozili štrajkami 03 - Modified: 2024-11-20 14:54:41 - Feat.: - Title: Volkswagen bude musieť zatvárať v každom scenári. Zamestnanci velia do obrovského boja 04 - Modified: 2024-11-19 10:15:58 - Feat.: - Title: Nekonečný cynizmus: Desať rokov predstierala boj s rakovinou. Kvôli darom 05 - Modified: 2024-11-14 13:05:00 - Feat.: - Title: Záchranné lano VW za miliardy
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. november 2024 08:21