Server edmunds.com vyskúšal v dlhodobom teste jednu z prvých modelov Tesla Model S, ktorá sa ukázala ako technicky pokročilé, no na druhú stranu ešte aj ako mladé auto s chybami. Nie je to však žiadnou výnimkou, obdobné, ale aj väčšie problémy majú tiež vozidlá renomovaných automobilek.
Zakúpený bol najvýkonnejší model s 85 kWh batériou a výkonom 416 koní. Spolu s príplatkovou výbavou dostalo auto cenovku 105 tisíc dolárov.
Postrehy z testovania ukazujú, že Tesla sa po roku ukázala ako veľmi pohodlné vozidlo, ktoré sa na cestách môže porovnávať aj so superšportovými autami. To, čo vyráža dych je najmä krútiaci moment. Tesla ale podľa testu „nemá rada“ bočný vietor. Nie je to nič kritické, no v Porsche alebo v Mercedese by sa vám nič také stať nemalo.
Prešli 50 tisíc kilometrov
S autom spravili cez 30 tisíc míľ, teda takmer 50 tisíc kilometrov a dobíjanie nebolo žiadnou veľkou prekážkou. Vyzdvihuje sa predovšetkým možnosť auto dobíjať aj z klasickej elektrickej zásuvky (230V). Síce to trvá dlho, no je to prakticky záruka, že auto skutočne nabijete kdekoľvek.
Vďaka Supercharger nabíjačkám navyše nie je žiadny problém urobiť za deň viac ako tisíc kilometrov. Okrem toho sa ukázali luxusné sedadlá ako veľmi kvalitné a pohodlné. Majú množstvo nastavení a aj po roku sú v perfektnej kondícií.
„Najlepšia vec na zadných sedadlách je priestor“, napísal Ed Hellwig. Ocenil, že Model S je pomerne široký a všetky tri sedadlá sú „plnohodnotné“. Problém nie je ani na strednom sedadle, kde je vo väčšine umiestnený mohutný tunel. Tu vďaka stavbe auta nič také nie je.
Priestor medzi vodičovým sedadlom a sedadlom spolujazdca si už odniesol menej pochvál. Nie je tu prakticky nič. Žiadne ovládanie či priestor na poháre, len akýsi žľab. Do vnútra sa však dá dokúpiť aj konzola, ktorá uprostred neho urobí aspoň priehradku na odloženie vecí.
Deti musíte voziť v kufri
Ako vynikajúci sa ukázal úložný priestor. Plnohodnotný kufor máte vzadu, ale šok pre mnohých ľudí prichádza, ak sa otvorí aj predná kapota, kde je ďalší kufor. Auto tak vyzerá, že ani nemá motor. Ten je aj napriek výkonu veľmi malý a umiestnený v zadnej náprave.
Tesla uvezie sedem ľudí, presnejšie piatich dospelých plus dve deti. Tie sedia na špeciálnych sedadlách v kufri. Pri našom teste sme sa stretli s odozvou, že sa im to páči, naopak v americkom teste to miestne deti neocenili. Nepáčilo sa im, že sa „vezú v kufri".
Spracovanie interiéru malo byť aj po roku na vynikajúcej úrovni a bez chýb. Ako skvelá sa rovnako ukázala softvérová výbava auta spolu s aplikáciami na telefónoch. Majiteľ má na diaľku kontrolu nad množstvom funkcií, vidí, kde je auto, akou rýchlosťou ide, môže ovplyvňovať klimatizáciu či vidieť zostávajúci dojazd.
Pokazil sa displej
Výbornú známku dostalo aj ozvučenie auta. Problém však nastal s hlavnou až 17 palcovou obrazovkou v aute. Tá mala byť v servise po troch mesiacoch používania vymenená. Negatívne z testu vyšiel aj systém kontroly tlaku v pneumatikách. Ten síce poukázal na to, že nastal problém, no nie v ktorej pneumatike.
Redakcii vadil aj systém rekuperácie. Teda konkrétne nie jeho funkčnosť, ale fakt, že auto pri pustení „plynového pedálu“ okamžite rozsvieti brzdové svetlo. Nie vždy by to vraj bolo nutné a táto činnosť mala ovplyvňovať správanie vodičov za autom.
Problém bol podľa jedného z testovacích jazdcov aj v stojanoch SuperCharger. Technicky pracujú dokonale, no sú na zlých miestach. Kým sa auto približne za 45 minút nabije, v okolí sú len podivné podniky, ktoré nemusia vyhovovať každému.
Tesla Model S by mala absolvovať povinnú prehliadku každých 20 tisíc kilometrov alebo raz za rok a gumy sa musia meniť po desiaťtisíc kilometroch. Auto využívali celkovo 17 mesiacov a edmunds.com disponovali úplne prvými kusmi Modelu S, ktoré zišli z linky. Mnoho problémov je tak už odstránených zmenou výrobného procesu.
Na záver ukázala redakcia aj zoznam opráv. Z toho auto muselo len dvakrát zostať v servise cez noc. Všetky opravy uhradila Tesla v rámci záruky.
Malé a velké chyby
Opravou tak prešlo pokazené strešné okno, 17 palcový displej, no došlo aj na výmenu riadiacej jednotky či celého elektromotoru. Rovnako bola menená kompletná sada batérií, opravou prešli tiež dvere vodiča, ktoré sa nechceli otvoriť a riešený bol aj hluk od podvozku a volantu.
Dojazdom podľa testu Tesla neklame a skutočne dokáže to, čo výrobca zaručuje. Na záver testu sa ako pozitíva ukázali bezkonkurečný výkon, obrovský priestor či žiadne náklady na údržbu. Redakcia mala minúť dve tisíc eur len na pneumatiky. Ako negatívum sa však ukázal nákup jednej z prvých verzií Modelu S, ktorý ešte nemal „vychytané“ všetky chyby. Rovnako tu chýbajú niektoré moderné bezpečnostné systémy či luxus, ktorý vedia ponúknuť iné značky.
Ako plus sa na záver ukázala aj silná hodnota auta. Keďže redakcia ho zakúpila na účely testovania, po približne roku a pol ho predala za 83 tisíc dolárov.
Náš test Tesly Model S si môžete prečítať tu a rovnako nevynechajte text o tom, ako Tesla prešla zadarmo a na jedno nabitie z Košíc do Bratislavy.
Snímky: Peter Mayer / HN, Tesla
Zdroj: edmunds.com