StoryEditor

Milióny áut sú v ohrození. Dali sa odomknúť cez mobil

16.02.2015, 16:59
Autor:
idnes.czidnes.cz
BMW priznáva, že 2,2 milióna automobilov vybavených systémom ConnectedDrive môžu hackeri s mobilným telefónom odomknúť bez vedomia majiteľa.

Prepájanie áut a multimediálnej elektroniky znie ako lákavý výdobytok 21. storočia. Lenže každý softvér v sebe skrýva bezpečnostné riziká a keď je vozidlo prepojené s okolitým svetom pomocou vstavaného prijímača bezdrôtového internetu, nebezpečenstvo sa násobí. Najnovšie správy dokladajú, že to nie je len teoretická hrozba. Komunikačné technológie naozaj umožňujú vniknutie do vozidla.

Na tento problém upozornil v Európe v súvislosti s automobilkou BMW nemecký autoklub ADAC. Sám výrobca áut priznáva, že odomknutie vozidla na diaľku bez pomoci kľúča je naozaj možné. Týka sa 2,2 milióna vozidiel značiek BMW, Mini a Rolls-Royce vyrobených od roku 2010, ktorých majitelia si objednali systém ConnectedDrive. Táto šikovná komunikačné technológie prepojuje multimediálny systém vozidla s internetom, a to je práve kameň úrazu.

Bezpečnostná diera sa dá našťastie odstrániť na diaľku. Automobilka pomocou mobilnej siete aktualizuje softvér v autách, ktorých sa nebezpečenstvo týka. Problém je teda vyriešený, ale len pre túto chvíľu. Ako už dobre vieme zo sveta počítačov, súboj hackerov a odborníkov na softvérové zabezpečenie je nekonečný, neustále sa objavujú nové medzery, ktoré dávajú príležitosť ku kybernetickej kriminalite.

V USA sa už medzitým z digitálneho zabezpečenia automobilov stáva veľká téma. Senátor Ed Markey začiatkom februára predniesol správu, ktorá vzbudzuje obavy. Zo šestnástich opýtaných automobiliek dokázali len dve vysvetliť, že vedia v reálnom čase čeliť kybernetickému útoku. Naopak šesť z nich poskytlo len vágne odpovede a ďalších šesť sa dokonca odmietlo k problematike vyjadriť.

Pritom takmer všetky nové autá, ktoré sa predajú v USA, majú na palube technológie, ktoré by mohli hackeri zneužiť. Tí čestnejší z nich v televízii predviedli, že po nabúraní do systému OnStar v Chevrolete Impala dokážu auto proti vôli vodiča zabrzdiť, alebo naopak znemožniť vodičovi brzdiť.

Rovnaký efekt hackeri už pred dvoma rokmi dosiahli pri Forde Escape a Toyote Prius. Experti volajú po užšej spolupráci automobiliek a softvérových spoločností, ktoré majú v týchto záležitostiach násobne väčšie skúsenosti. Senátor Markey potom požaduje stanovenie jasných a prísnych pravidiel. V ohrození totiž nie je len bezpečnosť automobilov, ale aj osobné dáta ich šoférov, ktoré sa pri synchronizácii odosielajú na servery automobiliek. Zdá sa, že jedinou istotou je nákup takého auta, ktoré nemá žiadne moderné komunikačné technológie. Otázkou ale je, ako dlho tieto "nekomunikujúce" autá zostanú v predajniach.

01 - Modified: 2007-03-15 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Najviac vína dovážame z Talianska
01 - Modified: 2024-11-05 10:17:45 - Feat.: - Title: Kvíz, ktorý vyškolí nejedného motoristu. Ak ho nezvládnete, radšej odovzdajte vodičák 02 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 03 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 04 - Modified: 2024-11-04 10:09:27 - Feat.: - Title: Nový konkurent Kie i českej Škody. Hyundai poodhalil svoje najväčšie elektrické SUV 05 - Modified: 2024-11-03 12:00:00 - Feat.: - Title: Najlacnejší elektromobil po radikálnych vylepšeniach: Má všetko, čo vlastne treba
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. november 2024 13:24